Mosjonsformen handler først og fremst om å svinge seg i forskjellige positurer rundt en strippestang, i varierende tempo. Foto: Colourbox.com
Mosjonsformen handler først og fremst om å svinge seg i forskjellige positurer rundt en strippestang, i varierende tempo. Foto: Colourbox.comVis mer

Bli svett i stangen

Vil du prøve noe nytt på treningsfronten? Pole dance gir det meste.

Pole dance er mest kjent som en underholdningsdans, som oppstod på strippeklubber i Canada på 1980-tallet. Men dansen har også blitt en hot treningsform i både USA og England. Og nå gjør den sitt inntog her i landet også.

Eller hva med litt strippedans? Se her hvordan du gjør det

Mosjonsformen handler først og fremst om å svinge seg i forskjellige positurer rundt en strippestang, i varierende tempo. Pole dance er unik fordi den kombinerer akrobatikk, kondisjon, eksplosivitet, styrke og fleksibilitet, som gir en god treningseffekt. Det kan også benyttes ulike elementer fra yoga, magedans og ballett i pole dance.

Det er uten tvil en treningsform som aktiverer hele kroppen, og nå vil flere og flere nysgjerrigperer her hjemme få muligheten til å teste ut dansen, enten hjemme eller på treningsstudio.

Hva kan du om sport og trening? Ta testen her!
Slik blir du glad i å trene

Passer for alle lekne

- Alle lekne og nysgjerrige sjeler som vil prøve noe nytt og spennende kan begi seg ut på pole dance. Det er få begrensinger for å delta, men å være moderat trent er en fordel. Noen øvelser krever løfting av egen kroppsvekt samt klatring på stangen, noe som igjen krever en del styrke, sier personlig trener Kim Myrvang ved ELIXIA Ringnes Park.

Hun legger til at man vil uansett ikke starte med å henge opp ned i stangen. På kurs vil man utvikle seg, bli bedre, sterkere og tøffere på øvelsesutvalget.

- Vi synes at pole dancing er en fantastisk treningsform! Det er utrolig utfordrende og styrker kroppen på steder du ikke en gang visste eksisterte. Dagen etter er vi støle i stort sett hele kroppen og kjenner at vi har jobbet hardt, særlig i armer og mage.

Det forteller de utsendte hos Kvinneguiden.no

- Etter hvert som jeg får øvd meg på de ulike trinnene og hengemetodene, går det stadig bedre. Jeg mister hemninger og tør å ta i litt. Det er ganske gøy å få til noe som innebærer en spesiell teknikk! Jeg blir mer og mer fascinert, forteller journalisten i Shape-Up.

Gravide kan også gjøre pole dance.

- For gravide som ellers har god helse kan pole dance med små modifikasjoner være en god form for trening opp til 4. måned, ifølge nettsidene til Sometimes Pole Studio i Oslo, som arrangerer kurs i pole dance.

Les også: Annet som er hipt treningsfronten

Et realt kondisjonskick

Myrvang bruker stangen i utgangspunktet i sal, men hun forteller at stangen kan kjøpes og settes opp hvor du vil, så lenge du har et solid tak.

Hun kjører både kurs med flere deltakere, men også privattimer – som gir mulighet til å få treningen lagt opp slik kunden ønsker.

- Dersom styrke er noe du vil ha fokus på legger vi inn tyngre pole-øvelser som blant annet omfatter løft, klatring på stangen og så videre. I tillegg lurer jeg inn både push-ups, sit-ups, knebøy for å gjøre timen virkelig effektiv, forteller hun.

Her er treningen du blir glad av

- Er økt fleksibilitet et mål har pole dance blant annet øvelser som omfatter det å åpne kroppen, strekke og tøye. En time med mange turns, høyt tempo både rundt og opp stangen vil gi deg et deilig kondisjonskick, sier Myrvang.

Ifølge Myrvang er det bare et fåtalls steder i Norge som tilbyr pole dance.

- Men konkurransen er nok ikke langt unna med tanke på hvor stor dette blant annet er i England, sier hun.

Noe for deg?

Er pole dance noe du kunne tenke deg å prøve? (Avsluttet)
Ja, definitivt! Dette virker kjempe moro.(64%) 209
Dette har jeg drevet med lenge.(16%) 51
Nei, alvorlig talt! Dette er noe tull.(13%) 42
Muligens. Det virker litt skummelt å henge opp ned, men det må jo være en fin form for trening.(7%) 23
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.