Bli smartere du også

Med enkle metoder kan du bli smart i en fei. Populære Soduko-spill eller en dusj med øynene igjen, kan gjøre deg inntil 40 prosent dyktigere innen syv dager.

Har du noen gang ønsket å være litt smartere og å huske ting litt bedre? Det er lite trolig at en student ved Harvard eller Oxford vil la seg imponere over disse metodene, men du kan imidlertid bli en flinkere og dyktigere person ved å gjøre enkle ting som å lære deg telefonnumre utenat, gjøre Soduko-spill, løse kryssord, bruke musen din med feil hånd eller spille Scrabble.

For i følge BBC kan du ved å gjøre slike øvelser bli inntil 40 prosent dyktigere innen syv dager, skriver den britiske avisen the Guardian.

- Innen vitenskapen er det flere og flere som mener at du ved enkle metoder kan øke hjernekraften, for eksempel ved å forbedre hukommelsen, fremme din egen bevissthet og spise sunt. Forskere hevder du vil se merkbare endringer innen en uke, sier Philip Morrow, produsent i BCC, som står bak en nytt program som skal teste metoden på 100 frivillige briter.

Produksjonsteamet har allerede testet metoden på 15 frivillige. Teamet forventet at de frivillige ville være omkring 10 prosent dyktigere innen slutten av testperioden. Men de fant at noen av de frivillige var blitt inntil 40 prosent flinkere enn da de startet.

En mann hadde imidlertid vært på et utdrikningslag i testperioden og fikk 20 prosent lavere score enn de andre, som viser at alkohol fører til nedsatt mental funksjon.

Bli smart dag-for-dag!
Går du rundt og tror at du gjør en dårligere jobb enn alle andre og at du ikke klarer å nå opp til forventingene? Tror du at alle rundt deg er flinkere enn deg selv? Nå er det på tide å slutte med det og bli flinkere selv. Her er noen enkle trinn.

Lørdag
Puss tennene med ’feil’ hånd og ta en dusj med lukkede øyne.

Søndag
Dra fram avisen og løs et Soduko-spill, og gå en rask tur.

Mandag
Spis fet fisk til middag (laks, ørret, makrell og sild) og enten gå eller sykle til jobben.

Slik spiser du deg sunn

Tirsdag
Velg noen ukjente ord fra ordboken og bruk dem i konversasjon.

Onsdag
Gjør yoga, pilates eller meditasjon og snakk med noen du ikke kjenner.

Yoga kan hjelpe middelaldrende med å holde vekten under kontroll.

Torsdag
Gå en ny vei til jobben, og se på et spørrespill eller liknende på TV.

Fredag
Unngå koffein og alkohol og husk handlelisten din utenat.

Og her er 10 sunne tips til handelisten.