Bli mett med riktig fett

Hva er verst av pommes frites og baconfett? - Transfett er ille, men mettet fett er enda farligere, mener ekspertene. Slik unngår du det farlige fettet:

Den norske kostholdsdebatten har de siste årene ofte handlet om nivåene av transfett i maten vår. Transfett er en type kunstig manipulerte fettsyrer som hever kolesterolet og dermed risikoen for alvorlige hjertesykdommer.

Men nå mener svenske eksperter at vi heller bør bekymre oss for "det gammeldagse" mettede fettet i bacon eller fløte.

- Tidligere var inntaket av industrielt fremstilt transfett betydelig høyere, men i dag er det mettede fettet et større problem, sier Wulf Becker ved det svenske Mattilsynet til avisen Aftonbladet.

- Trenger ikke forbud
Transfett er blant annet oppdaget i mange slags ferdigvarer som potetgull, frityrolje og bakevarer. Men de siste årene har mange produsenter erstattet det farlige transfettet med sunnere alternativer. Pensjonert professor Jan Ivar Pedersen fra Avdeling for Ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo er derfor enig i konklusjonen til det svenske mattilsynet.

- Det totale innholdet av transfettsyrer i norsk kosthold er nå nede på et så lavt nivå at det ikke lenger representerer noe problem. Og det er bare tullete om vi nå skulle komme med nye lover mot innhold av transfett.

- Det er jo meningsløst at man på død og liv skal lage et problem ut av noe som nå er blitt helt bagatellmessig. Transfett er fortsatt helseskadelig, men med de nivåene vi snakker om i dag, utgjør vanlig mettet fett en mye større helsefare totalt sett. Og med tanke på at vi i dag har lavere forekomst av alvorlige hjerte- og karsykdommer enn i middelhavslandene, er vi absolutt på rett kurs, sier Pedersen til Mozon.no.

Les hele saken her: Friskmeldt fra transfett

Bedre fett-vett
Prøver du å leve et sunt liv uten for mye helsefarlig fett? Her er tipsene du trenger:

1) Mindre mettet fett
Et sunt kosthold betyr at det mettede fettet utgjør mindre enn syv prosent av den totale energimengden du spiser. Mettet fett finner du mest av i matvarer som kjøtt, meieriprodukter, kokosolje og palmeolje.

2) Mer sunt fett
Mettet fett bør erstattes med matvarer som inneholder sunne og fler-umettede fettsyrer. Det finner du mye av i fet fisk som ørret og laks, eller olivenolje. Med riktig bruk av oljer til matlaging kan du få både sunnere og mer velsmakende måltider.

Les mer her: Den store olje-guiden

3) Velg lettmelk
Dersom du drikker melk hver dag bør du velge ekstra lett melk eller skummet melk, som inneholder mindre mettet fett.

4) Se opp for transfett
Selv om transfett er på vei ut i mange norske matvarer, finnes det fortsatt noen store syndere i butikkhyllene. Vær ekstra skeptisk til bakevarer med lang holdbarhetstid, les innholdsdeklarasjonen og se etter uttrykk som "delvis hydrogenert" eller "delvis herdet" fett eller olje.

5) Bruk riktig stekefett
Dropp meierismør i stekepannen. En mild olivenolje, rapsolje eller jordnøttolje passer godt som erstatning. En teflonpanne trenger også mye mindre fett enn andre stekepanner.

Les mer her: Slik blir du mett med riktig fett

 

Mozon.no, 03.11.2006