Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.c
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.cVis mer

Bli kvitt sofakiloene

Knekkebrød og joggetur? Heldigvis finnes det andre triks for å bli slankere.


Joda, det er ikke å fornekte at lite mosjon og feil kosthold er hovedårsaken til at vi veier mer enn noen gang. Men det er ikke hele forklaringen, skal vi tro en gruppe anerkjente forskere.

I en fersk artikkel i ”International Journal of Obesity” presenterer de noen nye teorier. Her får du ti gode råd som gjør det lettere for deg å gå ned i vekt.

1. For lite søvn
Søvnmangel gjør at leptinivået, hormonet som regulerer energiopptak og appetitt synker og ghrelinnivået, hormonet som stimulerer appetitt øker. Og dersom du trodde at nattugler brant kalorier, må du tro om igjen. Vi forbrenner 65 prosent av kaloriene når vi sover. Det har blitt dokumentert at de som sover lite har oftere høyere BMI enn personer som sover sju til åtte timer hver natt.
Dette gjør du:
Pass på at du får en god natts søvn! Sett deg som mål å sove åtte timer om natten, og forsøk å legge deg og stå opp til omtrent samme tid hver dag. Hormonene dine blir i bedre balanse, og du vil føle deg mer uthvilt.

Slik sover du bedre

Les også: Nattevåk kan hindre vekttap

2. Går du på medisiner?
Flere medisiner kan knyttes direkte til vektøkning. Visse medisiner mot psykiske lidelser, for eksempel, påvirker gener som regulerer fettsyntesen i kroppen.
Dette gjør du:
Snakk med legen og spør om vektøkning kan være en bivirkning av medisinen du tar. Sjekk om det finnes alternativer.

Les også: Pillene er vektfelle

3. Har du det for varmt hjemme?
Kroppen bruker kalorier for å varme oss opp når vi er kalde, og kjøle oss ned når vi er varme. Ved å varme opp huset om vinteren og gjøre det kaldere om sommeren, brennes det svært få kalorier i denne sammenhengen.
Dette gjør du:
Slå to fluer i en smekk – spar på strømmen og forbrenn kalorier samtidig ved å skru ned varmen noen grader om vinteren eller slå av kjøleanlegget om sommeren.

Les også: Fet av kjøleanlegg

4. Er det alderen din?
Vekten øker med alderen, og spesielt kvinner legger lettere på seg fra 35-årsalderen på grunn av hormonforandringer og overgangsalderen.
Dette gjør du:
Vær oppmerksom på at du bør redusere kaloriinntaket ditt når du blir eldre. Prøv å kutt ned på alkoholinntaket, det gjør deg bare fetere og øker lysten på snacks.

Les også: Beregn overgangsalderen

5. Kan det være genene dine?
Dette er slett ikke umulig. Flere studier viser at Body Mass Index (BMI) kan gå i arv. Dessuten tiltrekkes menn og kvinner til mennesker som har samme kroppsbygging som de selv, så de som har en overvektig mor har gjerne også en overvektig far.
Dette gjør du:
Vær obs på at du er arvelig belastet. Spis sunt og regelmessig, og kontroller vekten regelmessig, så slipper du at kiloene sniker seg på.

Les også: Hvorfor blir vi fete?

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.c Vis mer


6. Har du deppedager?
Studier har vist at deprimerte menn blir tynnere og – surprise, surprise – deprimerte kvinner blir tykkere.
Dette gjør du:
Forsøk å styre unna anti-depressive medisiner. Snakk med legen din i stedet og be om å bli henvist til psykolog for forebyggende samtaleterapi og rådgivning.

Les også: Flere kvinner med fødselsdepresjon

7. Har du blitt påvirket av miljøgifter?
Miljøgifter hopes opp i næringskjeden, spesielt i fettvev. Disse finnes blant annet i fet fisk. Når visse gifter blandes med hormoner, kan det bli vanskeligere for hormonene å kontrollere vekten.
Dette gjør du:
Følg med på kostholdsrådene fra offentlige myndigheter, spis økologiske matvarer og skrell frukt og grønnsaker.

Les også: Frykter miljøgifter hos gravide

8. Lavt stoffskifte?
Mange kvinner lider av for lavt stoffskifte. Skjoldbruskkjertelen hjelper til å regulere forbrenningen og når den har nedsatt funksjonsevne, kan dette føre til vektøkning.
Dette gjør du:
Slapphet, uopplagthet og diaré kan være symptomer på lavt stoffskifte. Klarlegg om du har denne lidelsen ved å ta en blodprøve.

9. Har du intoleranse for visse matvarer?
Noen forskere hevder at intoleranse mot visse matvarer kan forårsake vektøkning.
Dette gjør du:
Skriv ned hva du spiser og legg merke til symptomene – om du ikke tåler en type mat, kjenner du deg oppblåst, får hodepine eller følsom tarm. Spør legen din om å henvise deg til en allergiklinikk.

Les også: Pollen utløser matallergi

10. Har du PCOS?
Kvinner med lidelsen polycystisk ovary syndrome (PCOS) har eggblærer på kanten av eggstokkene. 40 prosent av kvinnene med denne lidelsen øker i vekt. De har også mye testosteron, det mannlige kjønnshormonet og kan bli plaget av akne og kraftig hårvekst.
Dette gjør du:
Hvis du mistenker at du har PCOS, spør legen om du kan få time på ultralyd.

Kilde: alltombarn.se