Bli kvitt påskemarsipanen

Føler du deg mett etter påsken? Lyst å komme i bedre form og kvitte deg med noen kilo? - Ikke start med en hard lynkur, råder Jeanette Roede.

- De fleste venter med slankekuren til rett over påske. Da er tiden inne for å prøve vårklær og tenke på neste mål, som for mange er sommerferien. Som regel er det bare vinterens småkilo som skal av, men likevel råder jeg folk til å gjøre det på en skikkelig måte, Jeanette Roede i Grete Roede AS til Mozon.

Anbefalingen hennes er at du ikke kutter ut måltidene, men spiser fire til seks sunne og varierte måltider hver dag.

- "I-siste-liten-kurer" som lokker med stort vekttap på kort tid er det all grunn til å være skeptisk til. For å få til en sunn vektnedgang som varer, bør du ikke gå ned mer enn et halvt til ett kilo i uka. Det er svært viktig at du spiser nok mat. Spiser du for lite, senker du nemlig forbrenningen og kiloene kommer fort på igjen, pluss litt til, når kuren er over, sier hun til Mozon.

Søtsuget
Er du glad i sukker og snacks, vil det hjelpe mye å kutte ned litt. Et godt råd som faktisk hjelper, er å spise mat mer regelmessig.

- Dersom du spiser du ofte nok holder du blodsukkeret stabilt og suget etter søtsaker vil bli mindre. Drikk i tillegg mye vann, og fråts i grønnsaker hver dag. Du kan også prøve å velge magre kjøtt- og meieriprodukter, og spise mer fisk og grove kornprodukter med høyt fiberinnhold.

Du bør også trene og bevege deg ekstra når du skal ned i vekt.

- Gå turer, gjerne med staver, sykle til jobben, løp en tur og bruk trapper. Vi anbefaler tre ganger i uken, men bevegelse hver dag er viktig for å blir fastere i fisken. Det er også lettere å spise sunt, mens man trener, sier hun.

Mer fiber
Ernæringsekspert Hanna Hånes deler denne oppfatningen og anbefaler fiberrik kost for folk som vil ned i vekt.

- Mat med mye fiber metter bedre, gjør at blodsukkeret stiger langsommere. Foruten å regulere magen og tarmene kan den redusere kolesterolet, forebygge visse kreftformer, senke blodtrykket og regulere vekten.. Kilder som er høye på uløselig fiber er noen korntyper og visse grønnsaker.

Dessverre får ikke de fleste mennesker i seg nok fiber gjennom maten, og resultatet blir at vi ofte plages av forstoppelse, som igjen fører med seg en rekke andre bivirkninger som hodepine, tretthet, galleproblemer og humørsyke.

 

Mozon, 17.4.2006