Bli kvitt flyskrekken

Er du blant de som heller kjører taxi til Stockholm enn å sette bena på et fly? Lær mer om flyskrekk her.

Annenhver nordmann synes det er litt skremmende å fly. Og for fem prosent blant oss er angsten så sterk at de aldri vil vurdere å gå ombord i et fly.

Hva er det de er så redde for? De fleste med flyskrekk oppgir at de frykter turbulens, motorproblemer og kollisjoner i luften.

Men flyskrekk handler ikke egentlig om den reelle risikoen for å fly. Lite kunnskap om hvordan flyet fungerer og følelsen av å være uten kontroll, ser ut til å være viktigere årsaker.

Mer kunnskap
Alle undersøkelser viser at det er langt farligere å kjøre bil enn å fly. Analyser fra USA viser at reduksjonen i flytrafikk etter 11. september 2001 kostet over 350 ekstra menneskeliv i trafikkulykker, bare i løpet av de første månedene.

- Når vi ikke har nok informasjon, overfører vi det vi vet til det vi ikke vet noe om. Vi har en tendens til å tro at vi vet hvordan man fører et fly, fordi vi allerede vet hvordan man kjører en bil.

- Men det er jo ikke riktig. Derfor vil det hjelpe å lære seg mer om hvordan flyet og skkerhetsrutinene virker, slik at man forstår hvor sikkert det er å fly, forteller flygeren Ron Nielsen til nettmagainet WebMD.

Nielsen har utviklet sitt eget kurs for å behandle flyskrekk. Han mener at det finnes mange tips som kan gjøre flyturen mer behagelig og redusere angsten for å fly.

- Kunnskap handler også om hvordan flyet er konstruert, hvordan man tar av, flyr og lander, og hvor mye trening piloten faktisk har gått gjennom.

- På selve flyturen kan du ta med deg bøker, blader og CDer som får tankene bort fra flyskrekken. Det kan også være lurt å dele tankene sine med noen andre for å slippe å lide i stillhet, forteller Nielsen.

Gå på kurs
Heldigvis finnes det mange behandlingstilbud til deg som vil gjøre noen med flyskrekken. En mulighet er det norske firmaet Flight Clinic som holder kurs i samarbeid med flyselskapet Maersk Air.

KLIKK HER FOR Å KOMME TIL WEBSIDENE TIL FLIGHT CLINIC

Flyselskapet SASBraathens arrangerer også flyskrekk-kurs flere steder i landet.

KLIKK HER FOR Å KOMME TIL SASBRAATHENS

- Kursene våre går over 6 uker hvor deltakerne får snakke med tekniker, kaptein, flygeleder, kabinsjef og en sykepleier som alle forteller om sine ansvarsområder på flyturen. I tillegg har vi alltid en psykiater eller psykolog tilstede som deltakerne kan få snakke med etter hver kursdag, forteller Bente Berg Hansen i SASBraathens.

- Kurset avluttes med en flytur og de aller fleste klarer å gjennomføre hele kurset, inkludert flyturen, forteller Berg Hansen til Mozon.

7 tips mot angsten
Gruer du deg til neste gang du skal ut og fly? Da kan du finne hjelp i disse 7 tipsene som kan gjøre flyturen lettere:

1) Ta deg god tid når du skal ut og fly. Har du liten tid, øker stressnivået - og redselen. Redselen øker også om du er sliten eller trett.

2) Sitt så langt fram i kabinen som mulig. Det er mest behagelig fordi der er mindre lyd og bevegelse.

3) Er du svært redd og flyr svært sjelden kan medikamenter (f.eks. valium) virke beroligende. Men vil du lære å mestre flyskrekken din, er ikke dette noen god løsning på sikt. Du bør også være klar over at du tåler mindre alkohol i et fly enn på bakken. Ved 2 500 meters høyde, vil reaksjonen på to drinker tilsvare tre ved havets overflate.

4) Kaffe og te kan gi deg hjertebank, så drikk heller vann, juice eller brus.

5) Lær deg en avslappningsteknikk, f.eks. autogen trening, og praktiser den når redselen kommer. Å puste dypt og rolig hjelper også.

6) Snakk med folk rundt deg, det virker avledende på redselen.

7) Det er ikke flygingen som er farlig, men fantasibildene dine. Ikke gi deg din egen skrekkfilm i vold, men gjør noe for å komme over flyskrekken.

(Kilde: www.helsenytt.no)

 

Mozon 18.11.2004