Vil du bedre innsatsen på hesteryggen kan noen turer på surfebrettet være veien å gå, mener treningseksperter. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com
Vil du bedre innsatsen på hesteryggen kan noen turer på surfebrettet være veien å gå, mener treningseksperter. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.comVis mer

Bli knallgod med krysstrening

Vil du bli en bedre rytter? Prøv surfing. Og vil du bli en bedre squashspiller? Begynn å sykle.

«Vi er opptatt av å bygge en plattform av basisferdigheter.»


Krysstrening er et fenomen som blir stadig mer populært blant toppidrettsutøvere. Det går ut på å legge opp en treningsrutine som inkluderer minst to ulike øvelser. Men du trenger slett ikke være toppidrettsutøver for å få utbytte av treningsformen.

Les også: Slik får du stålkondis

Kunnskap gir variasjon


- Hensikten med krysstrening er å skape variasjon og å hente kunnskap om andre treningsformer som kan bidra til videre personlig utvikling, sier toppidrettssjef Jarle Aambø ved Olympiatoppen til DinSide Helse.

Aambø, som har bakgrunn fra alpint, har selv brukt elementer fra flere idretter som blant annet dans og ballett i treningen.

Les også: De hippeste treningsformene

- Ved Olympiatoppen er vi opptatt av at vi skal bygge en plattform av basisferdigheter som skal serve en optimal utvikling for en utøver i sin idrett. Det skal trenes mye, men med variasjon, sier han.

Ifølge Aambø gjelder filosofien i prinsippet for all aktivitet - uavhengig av nivå.

- Dagliglivet består av en rekke utfordringer, som hver har sin ideelle utførelse. For å være i stand til å tåle hverdagens krav bør man ha et grunnlag av kvalitativ og kvantitativ bevegelseserfaring. I breddeidretten bør man også tilstrebe kvalitet på aktiviteten, slik at det blir seriøst moro å drive med idrett, forklarer han.

Yoga og jogging

Kommunikasjonssjef Caroline Crouch fra London forteller til avisen The Guardian at hun startet med yoga for to år siden, for å forberede kroppen før hun skulle sykle og jogge.

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

- Før jeg begynte med yoga opplevde jeg ofte å få smerter i knærne og korsryggen når jeg trente. Nå er yogaøvelsene med på å redusere disse plagene, sier hun.


Les også: Lokk frem løpelysten

Sykling og squash

Squash er en effektiv treningsform, hvor du fort kan brenne av 300 kalorier på en halvtimes økt. Men det kan også være svært belastende for leggmusklene. Regelmessige turer på sykkelen kan minske risikoen for belastningsskader.

Peter Barker er rangert som den tiende beste squashspilleren i verden, og han setter seg på sykkelen og tråkker seg svett tre ganger i uken.

- Med riktig teknikk og seteinnstilling er det mulig å gjennomføre en skikkelig treningsøkt uten å belaste feil områder av kroppen, sier han.

Les også: Skal sykle 180 mil – uten trening

Gymnastikk og rugby

I gymsalen må man bruke fart for å hoppe opp på bukken, styrke for å holde seg oppe, og kroppskontroll og fleksibilitet for å komme seg ned igjen.

- På samme måte er akslerasjon og fart avgjørende for å bli en god rugbyspiller. I tillegg er muskelstyrke viktig for å kunne bekjempe motstanderne, og fleksibilitet er ikke minst viktig for å unngå skader, sier personlig trener Andrew Prosser.

Les også: Hva kan du om sport og trening? Ta testen her

Kamptrening og ballett

Den graden av bevegelighet, fleksibilitet og styrke som kreves for å danse ballett kan i seg selv være nyttig for alle som vil bedre holdningen, balansen, koordinasjonen og dyktigheten i egen sportsgren. Men ballettdansere kan også ha nytte av å gjøre andre øvelser for å bedre egne teknikker.

- Ballett innebærer et veldig spesialisert bevegelsesområde. Personlig har jeg erfart at andre typer dans som for eksempel tango og salsa bringer mer dybde og flyt i balletten, sier Jarkko Lehmus ved the Scottish Ballet.

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

Han legger til at kampsport og fekting er ypperlige øvelser for å komme i kontakt med sitt innerste senter. Rytmen i disse øvelsene skal ifølge ballettdanseren være med på å bedre timingen når man danser ballett med en partner.

Les også: Denne testen avslører formen din

Surfing og hesteridning


Tro det eller ei, men disse øvelsene utfyller hverandre så godt at enkelte selskaper tilbyr denne kombinasjonen som ferieaktivitet.

- God balanse, sterke leggmuskler, god bevegelighet i anklene og en generelt god holdning er viktig når man skal sette seg på hesteryggen. Samtlige av de fysiske ferdighetene som kreves på hesteryggen er like essensielle på surfebrettet, sier sportsjournalist Kathy Carter.

Les også: Ikke bit på disse treningsmytene

Ifølge idrettsforsker Jon Pitts kan hesteryttere også med fordel trene balanse og holdning ved å sitte på en ball.

- Ved å strekke nedre del av overkroppen, leggene, skuldrene og korsryggen vil du gjøre det lettere for musklene å takle unaturlige posisjoner på hesteryggen, sier han.