Ta hensyn til kollegene dine, og bli hjemme et par dager etter at du er symptomfri, mener virusekspert. Foto: Colourbox
Ta hensyn til kollegene dine, og bli hjemme et par dager etter at du er symptomfri, mener virusekspert. Foto: ColourboxVis mer

- Bli hjemme

Se ekspertenes forkjølelses- og influensatips.

Selv om du føler deg frisk og rask etter en real omgang influensa, bør du holde deg hjemme et par dager etter at du er symptomfri. Dette for å ikke smitte kollegene dine.

Dette anbefaler professor og virusforsker Allan Randrup Thomsen fra det dunnhetsvitenskapelige fakultetet ved Københavns Universitet, ifølge det danske vitenskapsmagasinet Videnskab.dk

Ifølge virusforskeren kan man smitte andre et par dager etter at sykdomssymptomene har gitt seg. Så det er ingen vits i å spille helt og slite seg avgårde til kontoret når du egentlig heller burde være hjemme. Tar du en dag eller to ekstra hjemme på sofaen, rekker du å bli frisk selv, samtidig som du beskytter kollegene dine fra å bli smittet.

Når du kjenner at forkjølelsen eller influensaen rotter seg sammen mot deg, så husk at feber og hoste er på ditt lag ... Feber er kroppen din som forsøker å kvitte seg med inntrengerne, og hosten er der for å forsøke å rense opp i luftveiene.

Hva er dine beste forkjølelses- eller influensatips? Del dem i debattforumet nedenfor.

Slik holder du deg frisk

(og unngår å smitte andre):

Hva gjør du?

Hva gjør du, når du ligger hjemme og er syk? (Avsluttet)
Sover(31%)
Ser på tv(30%)
Spiller tv/data-spill(13%)
Leser(9%)
Ingenting(7%)
Lytter til musikk(6%)
Lytter til radio(4%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vask hendene: Pass på hvor du legger labbene etter en nysekule; når du har latt nyset komme i hendene, er det på tide å vaske dem ... Håndhilser du på andre, tar i dørhåndtaket eller trykker på kaffemaskinen med virusbefengte hender, ligger smitten klar til nestemann ... Ifølge virusforsker Thomsen, overlever viruset lengre om vinteren enn om sommeren.

Kle deg godt: Du er mer mottakelig for forkjølelsessmitte om du fryser. Kalde føtter gjør deg mer sårbar overfor forkjølelsessmitte, ifølge en amerikansk studie. Ifølge den danske virusforskerem Allan Randrup Thomsens uttalelser til Videnskab.dk, er dette fordi blodbanene trekker seg sammen og blodet trekkes vekk fra ekstremiteter som ører og nese for å beskytte og varme hjerne og hjerte. Mindre blod i neseslimhinnene betyr færre immunceller til å bremse forkjølelsesvirus ...

Bruk munnbind: Dette er kanskje ikke den mest benyttede influensabeskyttelsen, og kanskje ikke den som ser smartest ut, men ifølge en fersk studie fra University of New South Wales (UNSW) er det til gjengjeld en meget effektiv måte å holde luftveisvirus på avstand.

Forskerne testet beskyttelsen av operasjonsmasker og åndedrettsmasker, og fant at de som brukte denne masken hjemme, var fire ganger mindre utsatt for luftveisvirus som forkjølelser.

Studieleder Raina MacIntyre ved UNSW sier at forskningsresultatene er gode nyheter for småbarnsforeldre, som gjerne blir utsatt for et titalls forkjølelsesvirus i løpet av en vinter.

- Det er ingen effektiv behandling for de 90-eller mer vanlige forkjølelsesvirus som gjør familier syke hver vinter, men masker kan gi enkel og effektiv beskyttelse, sier MacIntyre til LiveScience.

Bruk nesehorn: En studie i regi av Dr. David Rabago, University of Wisconsin, viser at regelmessig bruk av nesehorn, kan bidra til å holde bihulebetennelser på avstand.

Halvparten av studiegruppen, som alle var plaget med bihuleproblemer, ble instruert til å skylle med nesehorn hver dag, mens kontrollgruppen ikke foretok seg noenting. Ifølge Dr. Rabago, ble de som fikk benytte nesehornskylling atskillig bedre; I gjennomsnitt ble problemene deres med tette bihuler og hodepine forbedret med 30 til 40 prosent, ifølge NPR.org (National Public Radio).

Hvitløk: Mange bruker hvitløk til matlaging, men løken har også andre verdier. Flere vitenskapelige tester har vist at hvitløk hjelper mot forkjølelse. En studie fra Garlic Centre i East Sussex viste at de som tok hvitløkstilskudd jevnlig, reduserte risikoen for å pådra seg forkjølelse med 50 prosent. Og dersom de som spiste hvitløkstilskudd likevel skulle pådra seg forkjølelse, kunne de se fram mot en raskere rekonvalesens enn de som ikke hadde spist hvitløkstilskudd.

Fem grunner til å spise hvitløk

Sov: En fersk studie som nylig ble publisert i Archives of Internal Medicine, viste at noe så enkelt som en god natts søvn kan være den beste måten å forebygge forkjølelse på. Studiedeltakerne som sov i gjennomsnitt syv eller færre timer, var tre ganger mer sannsynlig å pådra seg forkjølelse, enn de som sov i gjennomsnitt åtte eller flere timer per natt.

Glad i å sove? Sov middagslur med god samvittighet

Hva er dine beste forkjølelses- eller influensatips? Del dem i debattforumet nedenfor.