Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Bli en miljøguru

...og ta vare på helsen samtidig.

Du har sikkert fått med deg at det er miljø som er tingen for tiden. Du har kanskje allerede begynt å sette deg inn i klimakrisen, velger sykkelen framfor bilen og kuttet ut gassfyringen?

Men det er også mye du kan gjøre på helsefronten for å kalle deg miljøbevisst:

Forurensing er skadelig for helsen. Les mer her:

1. Bruk tøybleier
De fleste småbarnsforeldre velger å bruke engangsbleier på barna, blant annet fordi de er behagelige og enkle i bruk. Men det brukes både olje, naturgass, treråvarer og flere kjemikalier under produksjonsprosessen av engangsbleier. Engangsbleier kan dessuten inneholde både lotion, parfyme og lukthemmende stoffer som kan være uheldig for helsen. Tøybleier derimot er både billigere og mer miljøvennlige, ifølge miljøorganisasjonen Grønn Hverdag.

For å dekke et barns behov gjennom hele bleieperioden trengs det rundt 5.000 engangsbleier, og disse bleiene skal dessuten transporteres gjennom flere ledd og til slutt ende som avfall.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


- Ekspertene er stort sett enige om at tøybleier av bomull er bedre for barnet. Hvis man i tillegg velger økologisk, er man sikker på at det ikke er rester av sprøytemidler fra bomullsdyrkingen. Men velger du likevel engangsbleier, så velg de som er miljømerkede, oppfordrer Håkon Lindahl, miljørådgiver i Grønn Hverdag.

2. Spis mer frukt og grønt
- Å spise det vi forer grisen med i stedet for å fore grisen og deretter spise den, vil bety et ledd mindre i næringskjeden. Det er mer miljøvennlig. Dessuten er ikke alt kjøtt like sunt for oss mennesker, sier professor i forebyggende medisin, Arne T. Høstmark ved Universitet i Oslo.

Les også. Frukt og grønt beskytter hjernen:

Han oppfordrer oss til å spise mer fisk i stedet for kjøtt.

- I fisken er det mange helsemessig gunstige stoffer, som det sunne fiskefettet, proteiner og mineraler. Fisken forer seg selv og vi trenger ikke kunstgjødsel og dyrket mark til den, slik vi trenger til dyrene. Derfor er det mer miljøvennlig å spise fisk, sier Høstmark.

Les også: Bli vegetarianer for miljøets skyld:

3. Dropp raffinerte matvarer
- Det har sannsynligvis ikke vært meningen fra starten av at vi for eksempel skal kunne fremstille hvitt mel, i stedet for å spise hele kornet. De viktigste næringsstoffene sitter nemlig i kornskallet, påpeker Høstmark.

Renfremstilte karbohydrater, som det finnes mye av i raffinerte matvarer, kan være skadelig også hva angår hjerte og kar og gi økt risiko for diabetes, påpeker Høstmark. Raffineringen krever dessuten store ressurser og er dermed mer skadelig for miljøet.

- Grove kornprodukter og uraffinert ris bør bli både mer tilgjengelig og billigere, mener professoren.

4. Puss opp med måte
Vi pusser opp som aldri før, men tenker du på at oppussing er generelt miljøbelastende? Det innebærer både forbruk av varer samtidig som mange byggeprodukter inneholder giftige kjemiske stoffer. Hvis du først har bestemt deg for å pusse opp, bør du tenke langsiktig, planlegge nøye så du slipper å kjøpe inn mer enn du trenger og sørge for å kjøpe de riktige produktene, ifølge Grønn Hverdag.

- Maling og løsemidler inneholder ofte stoffer som er miljø- og helseskadelige, så velg miljømerka maling. Unngå også vinyl, fordi det kan inneholde ftalater, sier Håkon Lindahl.

Mange forskere mistenker at ftalater blant annet kan påvirke stoffskifte og kjønnsutvikling hos barn, ifølge forskning.no.

Her er de ti vanligste kjemikaliene og slik unngår du dem:

5. Dropp plast og andre kunstige fremstilte stoffer
- Det fremstilles mange kunstige produkter i industrien som skal gi oss et bedre liv på kort sikt. Ett eksempel er plast. Det er forurensende å fremstille det, og på lang sikt kan det ha negative helseeffekter. For hvor skal man gjøre av all plasten? Får mennesker i seg ufullstendige forbrenningspartikler fra plast, gjennom luft eller vann, kan det være helseskadelig, sier Høstmark.

Les også: Farlig plast kan gi fete menn:

6. Bruk beina
- Vi er mye mer stillesittende nå enn vi er skapt for. Noe av det farligste man kan gjøre er å sette seg til i sofaen eller bilen og la det bli en vane. Hvis du kunne bosette deg nær jobb og droppe bilen ville det kunne spare både miljøet og deg selv for mange plager, oppfordrer Høstmark.

- Studier viser at rundt 30 prosent av alle turer er under tre kilometer. Mange av disse turene kan erstattes med å sykle eller gå i stedet for å kjøre, mener Lindahl.

Gå deg slank:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


7. Helsefarlig kosmetikk
Flere kjemikalier som er tillatt brukt i kosmetikk og hygieneprodukter, står på advarselslisten til norske og europeiske helse- og miljømyndigheter. Og mye av det du smører på huden, trenger lett inn i kroppen. Dersom du begynner dagen i dusjen, med såpevask, sjampo og balsam og følger opp med fuktighetskrem og sminke eller barbering og aftershave, har du antagelig utsatt deg for mellom 50 og 100 oppgavepliktige kjemikalier.

Så bruk først og fremst vann når du vasker deg og begrens bruken av kosmetikk. Velg i tillegg produkter merket med Svanen eller Bra Miljöval, er oppfordringen til Grønn Hverdag.

Les også: Se opp for farlig sminke:

8. Endre livsstil
- Kutt ut røyk og stimulerende midler. Spis sunnere og beveg deg mer. Vær sammen med venner, ta vare på familien og sørg for nok søvn og rekreasjon. Hvis alle kunne fokusere mer på dette, og mindre på å etterstrebe stadig flere og flere ting, ville man kanskje få et bedre liv, og samtidig spare miljøet. Det dreier seg egentlig om en kamp mellom kortsiktig og langsiktig tenkning for å få det bedre, påpeker Høstmark.

Han understreker at den enkelte kan bidra til å bedre både miljøet og sin egen helse, men at politiske beslutninger er det viktigste virkemidlet.

Les også. Risikabel livsstil: