<b>MISFORNØYD?</b> Dersom reiseselskapet ikke holder det de lover i forbindelse med en pakkereise, må du klage under oppholdet, og eventuelt til Pakkreisenemnda etter endt opphold. Foto: ALLOVER
MISFORNØYD? Dersom reiseselskapet ikke holder det de lover i forbindelse med en pakkereise, må du klage under oppholdet, og eventuelt til Pakkreisenemnda etter endt opphold. Foto: ALLOVERVis mer

Ble pakketuren ingen drømmereise?

Du kan klage på pakkereisen og i mange tilfeller få erstatning om ferien ikke ble som lovet.

Slett ikke alle pakkereiser blir som forventet, og en rekke nordmenn opplever alt fra skitne hotellrom til støy og forsinkede flyreiser.

I noen tilfeller kan du få flere tusen kroner i erstatning for den lite vellykkede pakkereisen.

Når pakkereisen ikke holder mål

Blant Pakkereisenemndas vedtak har vi funnet eksempler på en del forskjellige forhold hvor pakkereisen ikke har innfridd. I et av disse tilfellene slår nemnda fast at den reisende skal få igjen 17.500 kroner av reiseselskapet. Årsak? Temareisen fra Star Tour oppfylte ikke.

Du kan blant annet få erstatning for følgende forhold:

  • Forsinkelser
  • Støy
  • Mangler
  • Hotellstandard
  • LANGT FRA DET DU FORVENTET DEG? Da er det lov å henvende seg til Pakkereisenemnda. Foto: ALLOVER Vis mer


    Og selv om langt fra alle får medhold, viser en rekke avgjørelser at man kan få et prisavslag i ettertid, om ikke arrangøren har holdt det han har lovet. Og det kan være snakk om relativt store summer.

    Opplever du at din pakkereise ikke holder det reiseselskapet lovet ved bestilling, gjelder det å klage til selskapet så fort som mulig i løpet av ferien, og eventuelt til Pakkereisenemnda når du kommer hjem. Her kan du lese mer om hvordan du klager


    Eksempler fra Pakkereisenemnda:

    Forsinket fly:
    Flyet til Mallorca ble ni timer forsinket, angivelig grunnet teknisk feil. De reisende krever derfor standardkompensasjonen på 400 euro per person. Star Tour mener derimot forsinkelsen var utenfor deres kontroll, og tilbyr 300 kroner i prisavslag per person.

    Pakkereisenemnda er enig med de reisende, og slår fast at Star Tour må betale 400 euro til hver av de reisende, som tilsvarer rundt 3.200 kroner.

    At en teknisk feil oppstår plutselig eller oppdages plutselig før avgang, betyr ikke uten videre at det foreligger ekstraordinære omstendigheter som forordningen krever for å bli fritatt for ansvar, slår de fast.

    Dårlig guiding:
    Temareisen til USA ble ikke som forventet for denne personen, hvor turen skulle bli ledet av en erfaren reiseleder med stor kjennskap til reisemålet.

    Denne i utgangspunktet kunnskapsrike personen ble derimot syk, og erstattet av en guide uten slike kunnskaper, som også skal ha vært lite til stede for reisedeltakerne.

    Star Tour selv tilbyr den reisende et prisavslag på 13.000 kroner, men nemnda anbefaler derimot et prisavslag på 25 prosent av totalprisen på reisen, som utgjør 17.500 kroner.

    Feil hotell:
    Da et nygift par på bryllupsreise ankom reisemålet, fikk de ikke plass på hotellet de hadde bestilt, men ble derimot innlosjert på et hotell med lavere standard, som var skittent, fullt av maur og uten air condition.

    Etter to netter fikk de flytte inn på hotellet de egentlig hadde bestilt hos Solfaktor Pluss, som tilbød dem rundt 2.000 kroner i prisavslag.

    UHYGIENSK: Dinside har tidligere fortalt om uhygieniske forhold på reisemålet. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


    Nemnda skriver i vedtaket sitt at «klagerne ikke fikk den ferieopplevelsen de hadde forventet seg og betalt for» og mener de reisende skal ha et prisavslag på 4.000 kroner fra reiseselskapet.

    Også tidligere har DinSide omtalt saker fra Pakkereisanemnda, hvor blant annet /skitne hotellrom, avføring i dusjen og insekter har vært blant problemene på reisemålet.