<b>- NEI, DU HAR BRUKT GARANTIEN FOR MYE!:</b> Dinside-leseren fikk ikke levere tilbake varen i henhold til 30-dagersgarantien om åpent kjøp, de sa han hadde brukt garantien for mye. Foto: LEFDAL/JOAKIM MANGEN/SKJERMDUMP/KRISTIN SØRDAL
- NEI, DU HAR BRUKT GARANTIEN FOR MYE!: Dinside-leseren fikk ikke levere tilbake varen i henhold til 30-dagersgarantien om åpent kjøp, de sa han hadde brukt garantien for mye. Foto: LEFDAL/JOAKIM MANGEN/SKJERMDUMP/KRISTIN SØRDALVis mer

Ble nektet returrett

Ville brukte «åpent kjøp» hos Lefdal, men fikk nei. Han hadde gjort det «for mange ganger».

Da Dinside-leseren kom til Lefdal for å returnere noen produkter han hadde kjøpt, med henvisning til «30 dagers åpent kjøp»-garantien, ble han avvist.

Butikken ville ikke ta varene i retur, fordi de mente han hadde benyttet seg av nettopp denne tjenesten for mange ganger.

- Lefdal påstår at returrett ved «30 dagers åpent kjøp» er noe butikken kan velge å gi som de vil, ettersom det ikke er juridisk bestemt. Begrunnelsen deres er at garantien har blitt misbrukt fordi den er brukt for mange ganger, skriver leseren til Dinside, og påpeker at butikken ikke hadde opplyst om at returretten ikke ville gjelde.

LES OGSÅ: Butikkene må følge sine egne 100-prosent fornøyd garantier

- Ikke fornøyd nok til å beholde varen

Leseren, som ikke ønsker å stå fram med navn, forteller at han har returnert gjennomsnittlig én PC hver måned siden starten av 2015, samt endel «småting».

Men han sier han ikke anser det som misbruk så lenge butikken reklamerer med at man kan prøve varen og levere den tilbake om man ikke er fornøyd.


- Jeg har kjøpt PC-ene for å kunne prøve dem ut, akkurat som de reklamerer for. Og jeg leverer tilbake fordi jeg ikke ville kjøpt de PC-ene jeg kjøpte for å beholde dem permanent. Hadde jeg kjøpt like PC-er hele tiden så hadde jeg skjønt at de ser på det som misbruk, men jeg har valgt forskjellig hver gang, uttaler han, og understreker at han har levert dem tilbake fordi han ikke har vært fornøyd.

Din mening

Bør det være en grense for hvor mange ganger man kan benytte seg av retur innenfor «fornøyd eller returner-garantier»? (Avsluttet)
Ja(77%) 13116
Nei(21%) 3499
Ingen mening(3%) 435
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Han støtter butikkens rett til å selge til de kundene de vil, og om de ikke vil selge med returrett til de som har returnert mer enn for eksempel tre PC-er, så er det helt greit. Men han mener dette i så fall må være klart på forhånd.

- Det handler om kjøpsvilkår og butikkens plikt til å holde seg til disse vilkårene, med mindre annet er avtalt. Og jeg skjønner at det i visse tilfeller må vises skjønn, men mener at dette tilfellet ikke er «alvorlig» nok. Her kunne butikken lett ha sagt til meg: «Du, vi ønsker ikke å selge med returrett denne gangen, på grunn av tidligere historikk», og det hadde butikken hatt 100 prosent rett til, sier leseren til Dinside.

Har du forsøkt å benytte deg av en «fornøyd eller returner-garanti», men ikke fått lov? Tips oss gjerne!

Åshild Indresøvde, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic. Foto: BJØRN EIRIK LOFTÅS Vis mer


- Skal få byttet varen

Åshild Indresøvde, kommunikasjonsdirektør Elkjøp Nordic AS som Lefdal er en del av, sier til Dinside at det helt riktig ikke er spesifisert noen forbehold i 30-dagersgarantien.

- 30-dagersgarantien vår er en raus ordning som vi oppfordrer kundene våre til å benytte seg av dersom produktet ikke faller i smak. Noen ganger opplever vi misbruk av ordningen, men dette skjer så sjelden at vi ikke har funnet behov for å spesifisere noen forbehold, sier Indresøvde, og poengterer at det hadde vært veldig vanskelig å opprettholde ordningen dersom slike gjentakende returer hadde vært vanlig.

Hun forteller at alle returer blir loggført på kunden.

- I dette tilfellet har nok butikken blitt lei av de hyppige returene. Vi kan imidlertid ikke utelukke at han bare har vært veldig uheldig, og derfor skal han få byttet varen sin, uttaler hun til Dinside.

LES OGSÅ: Husk at lovpålagt 14 dagers angrerett til en viss grad betyr 14 dagers åpent kjøp!

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Bundet til garantien

Det er etterhvert mange butikker som frister med «fornøyd eller returner-garantier», som Lefdals 30-dagers åpent kjøp-garanti.

- At du kan få bedre rettigheter enn du har etter loven er alltid et pluss når du skal gjøre et kjøp. Å ha muligheten til å angre seg i 30 dager, også når man kjøper i en butikk, er en vanlig ekstraservice mange kjeder gir. Det synes vi er flott, uttaler Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet.

Hun påpeker at en garanti er en avtale som er mellom kunden og butikken.

- Garantien må gi deg bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven for å kalle seg en garanti. Ut over det er det fritt frem. Selger har ansvar for det de skriver, og har de ikke tatt forbehold er de bundet til masta, sier Flønes til Dinside.

Ifølge direktøren får ikke Forbrukerrådet mange henvendelser av folk som klager på at de blir nektet det garantien skal gi dem. Men hun påpeker at en garanti er en del av kjøpsavtalen, slik at Forbrukerrådet kan hjelpe deg om du ikke får det som er lovet.

Har du forsøkt å benytte deg av en «fornøyd eller returner-garanti», men ikke fått lov? Tips oss gjerne!