Kredittkortet kan hjelpe deg ved svindel, men det er ikke alltid, viser denne saken fra Finansklagenemnda. Foto: Per Ervland
Kredittkortet kan hjelpe deg ved svindel, men det er ikke alltid, viser denne saken fra Finansklagenemnda. Foto: Per ErvlandVis mer

Ble lurt for 5.200 kroner

Til tross for at betalingen skjedde med kredittkort, må personen som ble lurt ta regningen selv.

Kredittkort kan gi deg bedre beskyttelse mot svindel og gi deg pengene tilbake for en vare eller tjeneste du har betalt for men ikke mottatt.

Da en person ble lurt av en såkalt Microsoft-selger og betalte 5.200 kroner for en falsk tjeneste med kredittkortet, kan vedkommende likevel ikke kreve at kredittyteren skal ta regningen.

Her ser du hvorfor.

>> Slik unngår du å bli lurt

Betalte for virusprogram til falske Microsoft

De såkalte Microsoft-selgerne er gjengangere på svindelfronten, og opererer ved å ringe deg og hevde at PC-en din er infisert av virus, og at Microsoft derfor vil hjelpe deg.

I dette tilfellet, som er blitt behandlet i Finansklagenemnda, mottok vedkommende en telefon fra falske Microsoft, og fikk opplyst at PC-en ville kollapse dersom hun ikke renset den for virus. Hun fikk tilbud om å kjøpe et virusprogram og aksepterte det.

Betalingen ble gjort med et VISA kredittkort via betalingsformidlingsselskapet Western Union Bank. Hun betalte i tillegg 200 kroner i betalingsgebyr.

Da hun fikk beskjed av den falske Microsoft-selgeren om at den første transaksjonen ikke var blitt gjennomført, betalte hun samme beløp en gang til. Kortholderen fikk naturlig nok aldri noe virusprogram, og sjekket med Western Union Bank som kunne bekrefte at det ikke var Microsoft som hadde mottatt pengene. Mottakeren var ukjent.

Siden betaling var gjort med kredittkort, ville personen at banken skulle dekke beløpet på 5.200 kroner.

Les også: Du kan få pengene tilbake ved konkurs

Derfor må man betale selv

Det er finansavtalelovens §54b som i mange tilfeller vil beskytte deg mot svindel, ved at kredittyteren, det vil si kortutstederen, tar regningen for deg når du ikke får det du har betalt for. Men i denne saken slår Finansklagenemnda fast at personen som er blitt lurt må ta regningen selv.

Ann-Hege Skogly i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Grunnen til at personen ikke får hjelp av kredittyter til tross for at hun faktisk er blitt svindlet, og har betalt med kredittkort, er følgende:

– Et av vilkårene for å få hjelp gjennom finansavtalelovens §54b er at det er et direkte avtaleforhold mellom selgeren og kredittyter. Det er det ikke i dette tilfellet, sier Ann-Hege Skogly i Forbrukerrådet til DinSide.

Ettersom betalingen er blitt gjort via Western Union Bank, blir dette som et slags mellomledd å regne mellom kredittyter og selger. Dermed er det ikke et direkte avtaleforhold mellom selgeren, i dette tilfellet den falske Microsoft-selgeren, og kredittkorttilbyderen Nordea, slik finansavtaleloven krever.

– Hvis betalingen er gjort gjennom et VISA-brukersted, hvor betalingen går direkte til selger, vil det derimot være et direkte avtaleforhold mellom kredittyter og selger, påpeker Skogly.

Altså vil du kunne kreve pengene tilbake fra kredittyter for eksempel hvis du har betalt for en vare i en nettbutikk med VISA-kortet, og ikke har fått varen.

Les også: Disse nettbutikkene bør du holde deg unna