Er det slik du føler deg mandag morgen? Foto: Colourbox
Er det slik du føler deg mandag morgen? Foto: ColourboxVis mer

Blåmandag på jobb

Mandager er alltid ille, men første dag etter ferien er ekstra kjip.

Er dette første mandag på jobb etter sommerferien? Kjipt.

Selv om du elsker jobben din, er det tøft å komme tilbake til hverdagen med vekkerklokke og frokoststress. Overgangen fra late feriedager til hektiske jobbdager kan bli vel brå.

Og det er ikke bare første mandag etter en lang ferie som er tung. For noen er alle hverdagsmandager en skikkelig bøyg.

Faktisk viser en fersk studie at vi synes mandager er såpass slitsomme at vi ikke orker å smile før klokken er blitt 11.16, skriver Telegraph.co.uk.

Og ikke klarer vi å jobbe spesielt effektivt på mandager heller. Vi klarer bare å få til 3 1/2 times effektivt arbeid i løpet av hele dagen, skal vi tro studien. I stedet bruker vi tiden på å våkne skikkelig, og skravle med kolleger om helgen og hva som skjer i nyhetsbildet. Ifølge klinisk psykolog Alex Gardner er dette helt naturlig, fordi vi er flokkdyr og sosiale vesener.

- Vi vil føle at vi er en part av klanen, og derfor slår vi av en prat over kaffekoppen før vi starter å jobbe.

Mye overtid? Se opp for hjerteinfarkt!

Vår indre klokke styrer

Usj, det er ikke moro å våkne dødstrøtt når klokken ringer mandag morgen. Foto: Panther Media Vis mer


Men tilbake til de tunge mandagsmorgenene. Hvorfor er vi så forbasket trøtte når vekkerklokka ringer?

Det er ikke så mystisk. Vår indre klokke fungerer ikke etter 24-timerssystemet vi bruker. Vår indre klokke opererer med en døgnfase som er 24 timer og 10-20 minutter.

Dermed er det ikke bare det at du har vært oppe sent og sovet lenge i helgen som gjør at du får sjokk når vekkerklokka ringer klokken syv mandag morgen. Du har også opparbeidet deg søvnmangel på rundt en time.

Men det er også slik at vi påvirkes av dagslyset. Det gjør at vår indre klokke stiller seg etter 24-timerssystemet igjen, skriver Lee J. Siegel ved Genetic Science Learning Centre ved University of Utah. Derfor skal du unngå å ha helt tette gardiner på soverommet. La naturlig lys slippe inn, slik at du våkner når dagslyset kommer.

Nå kan dette være vanskelig om sommeren, for da blir det lyst lenge før du må stå opp. Og om vinteren er det fortsatt mørkt når du må hoppe ut av dyna og komme deg på jobb.

Da er det bare å stole på andre tips som kan hjelpe deg å like mandagsmorgener bedre:

Sov lenger
Du kan prøve å legge deg tidlig på søndag, men hvis du ikke sovner før til vanlig leggetid uansett, hjelper det lite. I stedet bør du bevilge deg en times ekstra søvn på morgenen, hvis mulig.

Forbered deg på søndagen
Dersom det ikke er mulig for deg å sove en time lenger mandag morgen, kan du prøve å kutte tiden du bruker på morgenrutinen ved å gjøre det meste klart søndag kveld. Ta en dusj, legg fram jobbantrekket og pakk sakene dine slik at alt du trenger er en kattevask og en kjapp frokost før du drar på jobb.

Dropp slumringen
Ikke ligg og slumre og trekk ut tiden i sengen etter at vekkerklokken har ringt. Stå opp med en gang, ellers utsetter du bare ubehaget.

Åpne vinduet og trekk pusten
Er du trøtt, vil du våkne av frisk luft. Åpne vinduet og trekk inn, eller ta en morgentur bort til postkassen for å hente avisen.

Ta en kaffekopp
Start dagen med en kaffekopp eller tekopp for å få i deg litt koffein. Det hjelper deg å våkne.

Sykle eller gå til jobb
Hvis du kan, bør du få deg litt frisk luft på vei til jobb. Gå eller sykle, eller hopp av bussen en stasjon før for å i hvert fall få noen minutter ute før kontorplassen kaller.

Gjør klart fredag ettermiddag
Har du en veldig intens og stressende jobb? I så fall bør du gjøre klart for mandagen allerede fredag ettermiddag. Sett opp en liste over hva du skal gjøre på mandag, så er det bare å sette i gang når du kommer.

Gjør du også dette på jobb? Har lite med arbeidsoppgavene å gjøre...