FUNGERER OGSÅ I FLYTENDE FORM: Funnet stammer fra en liten studie blant 70 år gamle mennesker som viste tidlige tegn på demens.
FUNGERER OGSÅ I FLYTENDE FORM: Funnet stammer fra en liten studie blant 70 år gamle mennesker som viste tidlige tegn på demens.Vis mer

Blåbærjuice gjør hjernen friskere

To glass blåbærjuice om dagen gjør godt for hukommelsen.

Amerikanske og kanadiske forskere har for første gang funnet bevis for at et par glass blåbærjuice om dagen forbedrer hukommelsen hos eldre voksne, ifølge en artikkel i Medical News Today. Funnet stammer fra en liten studie blant 70 år gamle mennesker som viste tidlige tegn på demens.

Det finnes ikke noe botemiddel for demens, og forskerne mener det er viktig at vi utvikler preventive tiltak på grunn av at jordens befolkning blir eldre og eldre.

LES OGSÅ: Bare blåbær

Bedre minne

Blåbær inneholder polyfenoler, bestående hovedsaklig av anthocyaniner, som er kjent for å ha betennelseshemmende effekt. Det, sammen med antioksidantene blåbær er så kjent for, bekjemper oksidativt stress. Oksidativt stress kan bidra til noen neurodegenerative sykdommer, og hjerte- og karsykdommer.

En artikkel i Journal of Agricultural and Food Chenistry antyder at disse forbindelsene har gunstig effekt på kreft, aldring, nevrologiske sykdommer, betennelse, diabetes og bakterieinfeksjoner.

Dyrestudier har vist at de også bidrar til økt kommunikasjon mellom nerveceller, og at de er involert i minnefunksjonen.

12 uker etter at 70-åringene hadde drukket to glass blåbærjuice om dagen, fant forskerne ut at de som hadde drukket juicen viste forbedringer i hukommelsestester. De så også tegn til færre symptomer på depresjon, og lavere glukosenivåer i blodet.

Blåbær kan bli hjertemedisin

Blåbær holder hjernen ung

Sammenhengen mellom antioksidanter og en hjerne i toppform blir stadig styrket. To andre studier viser at blåbær kan motvirke aldring av hjernen og bedre funksjonene etter hjerneskade.

Et forskerteam fra Universidad Nacional Autónoma de Mexico (UNAM) og University of Houston-Clear Lake (UHCL) viste resultater som tyder på at en antioksidantrik diett med blåbær forhindrer en aldersrelatert økning av proteinet (NF-kappaB). Dette proteinet reagerer også på oksidativt stress, noe som trolig fører til aldring av hjernen.

For to år siden presenterte det samme forskerteamet resultater som viser at et lignende kosthold forhindrer hukommelsestap hos aldrende rotter.

- Resultatene passer inn i et mønster med studier fra flere laboratorier som tyder på at en økning av oksidativ skade er en av hovedgrunnene til aldring av hjernen, sier Pilar Goyarzu. Han er doktorgradsstudent ved UNAM under ledelse av doktor David Malin og Francis Lau.

- Resultatene tyder også på at et kosthold som er rikt på naturlige antioksidanter har potensial til å bremse denne utviklingen.

I denne studien matet Goyarzu rotter med en diett rik på blåbær.

Blåbær for kolesterolet

Retter opp hjerneskade

En annen studie, gjort av Gerontology Research Center i Baltimore, tyder på at blåbær kan være gunstig for noen av hjernefunksjonene etter hjerneskade.

- Resultatene våre tyder på at blåbær og andre typer frukt og grønnsaker kan ha en positiv neurologisk effekt på en aldrende hjerne, Alzheimers og andre neurologiske sykdommer, sier Edward Spangler, hovedforfatteren bak studien.

Spangler og kollegene hans ga en gruppe unge rotter en diett med to prosent blåbærekstrakt. En annen gruppe fikk den samme dietten, bortsett fra blåbærekstraktet.

Etter to til tre måneder behandlet forskerne et senter i hjernen hos alle rottene som har med korttidshukommelse og gjøre med et kjemisk stoff som gjorde det uvirksomt.

Så testet forskerne rottenes evne til å lære seg en komplisert labyrint. Rottene som hadde fått blåbær-ekstraktet hadde mye lettere for å klare oppgaven enn dem som ikke hadde fått ekstraktet.

- Vi tror blåbær inneholder en gruppe ikke identifiserte bioaktive kjemikalier som bedrer hjernens evne til å lære og huske etter hjerneskade, sier Spangler.

Blåbær kan bremse indre aldring

Blåbær i maten

Om du vil satse på et kosthold med mye blåbær, har du mange muligheter. Nyrørt syltetøy passer til brødmat, pannekaker og desserter. Mange liker også ferske bær med litt melk og sukker.

Blåbær kan godt fryses og brukes i en smoothie. Prøv litt appelsinjuice, en halv banan og en kopp frosne blåbær under stavmikseren - så har du en velsmakende, kjølig og rekordsunn frokost.

- Som næringsmiddel inneholder bærene omkring 10 prosent sukkerstoffer, rikelig med fruktsyrer, fiber, antioksidanter og et blått fargestoff som heter myrtillin. Sukkerinnholdet er stort i blåbær, derfor er den mild, god på smak og svært næringsrike, den egner seg godt til saft og du kan også lage god vin av blåbær.

- Bærene er så søte at du egentlig ikke trenger å tilsette sukker. Lager du saft trenger du heller ikke finrense bærene, det er bare sunt at en del blader følger med, de er også rike på antioksidanter, sier lege Bernt Rognlien ved Balderklinikken.