<b>Kommer inn under lånet: </b> Sammenliknet med f.eks. å sykle er den ikke spesielt miljøvennlig. Men den er rensligere enn en dragster og kommer inn under miljøbillånet til Sparebanken Sogn og Fjordane. Foto: Per Ervland
Kommer inn under lånet: Sammenliknet med f.eks. å sykle er den ikke spesielt miljøvennlig. Men den er rensligere enn en dragster og kommer inn under miljøbillånet til Sparebanken Sogn og Fjordane. Foto: Per ErvlandVis mer

Billig lån for miljøbil

Blant de billigste billånene vi finner i oktober er et spesiallån for biler med lavt CO2-utslipp.

Generelt har billånsrentene falt siden vi sjekket dem sist i august. De laveste rentene, som Skandiabanken tilbyr alle og Gjensidige tilbyr medlemmer av fagforeningen Tekna, er riktignok uforandret. Men noen av de halvdyre har beveget på seg.

Miljøbillån mot toppen

Nær toppen av listen melder sparebanken Sogn og Fjordane seg nå på med et lån som går bare til biler som har et CO2-utslipp under 120 gram/kilometer. Dette er hovedsakelig elektriske biler og hybridbiler, men også mange miljøoptimerte dieselbiler med lavt CO2-utslipp kan finansieres ved lånet.

Vi har bare tatt med standardvilkåret som også folk som ikke er kunder i banken fra før kan oppnå, men programkunder i Sparebanken Sogn og Fjordane kan finansiere miljøbiler til landets beste vilkår (når vi ikke tar hensyn til kostnaden ved å være programkunde).

250.000 innenfor 80% i uke 41/2009


Nominell
rente
Start-      
gebyr ***
Termin-
gebyr
Effektiv
rente
Skandiabanken4,651.30004,97
Tekna-medlemmer gjennom Gjensidige4,651.30004,97
Sparebanken Sogn og Fjordane, miljøbil4,502.300305,44
Handelsbanken4,751.800805,89
Sparebanken Sogn og Fjordane5,202.300306,00
OBOS billån (via Elcon)5,002.550506,01
Gjensidige (inntil 75%)5,751.30006,13
Falck billån (via Elcon)5,052.500756,28
Lo Favør/Sparebank1 SR-bank *)6,402.900606,58
Sparebanken Vest (inntil 75%)5,702.800506,79
Møller bilfinans5,453.500756,88
Dnbnor uten kundeforhold5,803.260506,98
AS Financiering *)6,253.42007,03
NBBL/DnbNor Finans6,002.800507,11
Nordea5,353.810757,25
Ford Credit5,803.650757,27
Sparebank1 Midt-Norge6,502.900307,48
Fokus m/kundeprogram6,153.250757,58
Postbanken6,302.760857,58
Sparebank1 SR-bank6,253.300857,78
Toyota bilfinans (inntil 65%)6,253.840857,88
Elcon billån6,453.550757,91
Fokus u/kundeprogram7,153.250758,65
* Kalkulator på nettstedet regner åpenbart galt. Effektiv rente er DinSides egne beregninger. ** Tilgjengelig bare for medlemmer. *** Startgebyr omfatter det obligatoriske tinglysningsgebyret til staten (1.300 kroner), eventuelt etableringsgebyr og depotgebyr.


Vanskelig å komme seg ut

Om vi synes renten på boliglånet blir for høy, går vi til DinSides boliglånskalkulator, finner en billigere bank og flytter lånet til denne. Men det samme kan vi ikke gjøre med billånet. Det er ikke tradisjon for å refinansiere billån, selv om dette lar seg gjøre. Når du tar opp et billån, må du derfor regne med å "sitte fast" hos långiveren helt til du har nedbetalt lånet.

Umulig å refinansiere billånet

Høye gebyrer

Offentlige gebyrer, som dokumentavgift og registreringsavgift har navn som kamuflerer at de først og fremst skal skaffe det offentlige inntekter. Det koster ikke 40.000 kroner å føre inn hjemmelsovergangen for en eiendom. På liknende vis er det med banker og gebyrer. Bankene må ha en fortjeneste for at de skal gidde å låne deg penger. Fortjenesten kommer idag fra fire kilder; rentemarginen, termingebyret, etableringsgebyret og dokumentgebyret.

Dokumentgebyret er et nytt tricks for å kamuflere prisene. Den første banken vi så begynte med det, var gebyrmesteren DnB. Nå har det spredt seg rundt i bank-Norge, uten at det har blitt mer naturlig at kundene skal betale ekstra for at banken skal passe på sine egne papirer.

For billån har det vært tradisjon med mye høyere gebyrer enn for boliglån. Det er ikke annen forklaring på dette enn at bankene forsøker å kamuflere de reelle lånekostnadene.

I vår liste er Nordea og Toyota Bilfinans gebyrverstingene, med over 3.800 kroner i startgebyr på lånet, når man også tar med tinglysningsgebyret på 1.300 kroner (som alle må betale). Men flere banker - bl.a. Gjensidige og Skandibanken - har nå fjernet alle gebyrene, og forhåpentligvis ser vi en trend mot oversiktligere vilkår også innenfor billån.

Sikkerhet i bolig best

Med de fremdeles friske boligprisene vi holder oss med i Norge, vil mange bilkjøpere ha ledig sikkerhet i boligen. Som prisene i Boliglånskalkulatoren viser, tilbyr mange banker nå like billige lån innenfor 75% og 80% av boligens verdi som innenfor 60%. Tidligere var 60% grensen for de gunstigste lånene, men dette later til å være under oppmykning.

Du kan altså i mange tilfeller sikre billånet i boligen uten at du samtidig får høyere rente på boliglånet du allerede har.

Det er en vanlig innvending mot slike lån at man ikke bør betale ned billånet over 20 år, som er vanlig løpetid for boliglån. Bilen faller fortere i verdi, og du vil med andre ord ikke kunne finansiere en like dyr bil neste gang. Men 20 års nedbetalingstid er ikke nødvendig. Ta opp et eget lån for bilen, sikret i boligen og med nedbetalingstid på f.eks. fem år.