Vis mer

BILDER: Kontroversielle reklamer

>> Tilbake til hovedsaken



Oppfordrer til gruppevoldtekt?

Motehuset Dolce&Gabbana har hatt en serie med reklamer som har vekt oppsikt. Tidligere i år ble en av deres reklamekampanjer stoppet, etter kritikk om at den oppfordret til gruppevoldtekt. I Spania og Italia var protestene ekstra store.

Som du kan se av bildet over, består reklamebildet av en lettkledd mann som ser ut til å holde en kvinne nede. Rundt ham står flere lettkledde gutter.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Foto: Benettons nettsider Vis mer




Politiske budskap

Skal vi diskutere kontroversiell reklame, kommer vi ikke utenom Benetton-kampanjene. Benetton er som kjent et klesvarehus, men kampanjene har vært fylt med alt annet enn deres egne kolleksjoner. Dødsstraff, sultkatastrofer, aids og rasisme er bare noen av temaene Benetton har tatt opp. Sterke virkemidler har gjort sitt til at kampanjene har vært svert omdiskuterte.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Foto: AMAM.es Vis mer




Spesielt postkort

Den frivillige organisasjonen AMAM (Asociación de Mujeres Antimutilacion) jobber for å motvirke kjønnslemlestelse. Dette spesielle postkortet tar i bruk svært skarpe virkemidler. Du ser en skrevende person, sensurert med et slags skrapefelt rundt kjønnsorganet, akkompagnert av teksten ”fukt fingeren din, og gni for å finne ut hva millioner av kvinner føler”. Gjør man dette kommer ordet ”nada” opp, som betyr ”ingenting”.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Foto: Furisdead.com Vis mer





Stiller opp mot pels

Denne uken kunne vi lese at Bundy-stjerne Christina Applegate gjerne stiller naken for en god sak. Hun er nemlig en av flere kjendiser som har stilt opp på kampanjer til organisasjonen PETA (People for Ethical Treatment of Animals). Popstjerne Sophie Ellis-Bextor og skuespillerinne Persia White (bildet over) har muligens vært med på de mest kontroversielle av disse kampanjene. På bildene holder stjernene en flådd rev, og reklameteksten sier ”Her er resten av pelsen din”.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Vis mer




Pornografisk parfyme

Tom Ford har lansert en parfyme for menn, og det er ikke tvil om at markedsføringen kommer til å bli omdiskutert. Kampanjen består blant annet av en naken kvinne med parfymeflasken mellom beina. De offisielle nettsidene går enda lengre. Før en liten advarsel, flasher det opp flere pornografiske bilder på skjermen. Her finner du nettsidene (DinSide er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider).

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Vis mer




Fransk PlayStation-reklame

Sony har markedsført sin spillkonsoll PlayStation på svært kreative måter. Blant annet fikk mannen bak blant annet Twin Peaks, David Lynch, ansvaret for å lage reklamefilmer til lanseringen av PlayStation 2. Men ikke alle reklamer har vært like vellykkede.

Denne reklamefilmen, for eksempel, skulle egentlig annonsere et priskutt på konsollen i Frankrike, men reklamen ble stoppet. Lurer du på hvorfor? Se reklamefilmen her.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Foto: Tourism Australia Vis mer





Bloody hell

Det australske turistkontoret brukte nesten 900 millioner norske kroner (180 millioner australske dollar) på reklamekampanjen ”Where the bloody hell are you”. Kampanjen var spesielt rettet mot det britiske markedet. Og da passet det dårlig at Broadcast Advertising Clearance Centre i Storbritannia bannlyste TV-versjonen av reklamen før den i hele tatt ble tatt på lufta. Grunn: Britene tålte ikke ordet ”bloody” – et ord som er svært vanlig i australiernes vokabular.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Foto: Oslo City Vis mer




Naken på Oslo City

Denne reklamekampanjen for Oslo City har vært omdiskutert her til lands. Første gang kjøpesentret kjørte nakenkampanjen viste de bilder av en naken mann og dame i forskjellige positurer.

Kjøpesentret fikk kjeft, og svarte med å kjøre nok en nakenreklame noen måneder senere. Bildene hadde de samme nakne menneskene, men denne gangen viste bildene at kvinnen var gravid, og deretter viste de paret med den vesle babyen.

- Dritkult!, sier Håvard Hansen i Institutt for markedsføring på BI

- Kul måte å følge opp kritikken på, sier han.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Guardian.co.uk Vis mer




Brutalt

Klagene strømmet inn etter at denne oppsiktsvekkende reklamekampanjen ble lansert. Kampanjen ble til slutt stoppet av britiske kringkastingsmyndigheter.

Det er interesseorganisasjonen Barnardo’s som står bak reklamen, som blant annet viser en baby med en kakerlakk i munnen. ”Hvis bare alle barn hadde blitt født med en sølvskje i munnen”, er kampanjens slagord. Organisasjonen jobber for barns rettigheter.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.

Volkswagen Vis mer




Selvmordsbomber

Ifølge australske News.com.au, sendte Volkswagen ut denne reklamefilmen på amerikanske TV-skjermer i 2005. Nettstedet skriver at klagene strømmet inn. I filmen ser du en person som kjører en Volkswagen Polo og stopper utenfor en restaurant. Vi skal ikke røpe hva som skjer etter det, ta heller en titt på filmen.

Som flere av våre lesere har påpekt, er nok denne reklamen for kontroversiell til å være sann. Ifølge britiske The Guardian er det to britiske filmskapere som står bak denne falske reklamen. Likevel klarte denne lille snutten å skape stort oppstyr. Volkswagen valgte derfor å skifte ut slagordet de brukte under markedsføringen av bilen, slik at den ikke skulle forbindes med den tvilsomme filmsnutten.


Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen.