- Jeg synes markedsføringen bør avspeile det reelle produktet. Jeg føler meg villedet, sier ekspert.  Foto: Per Ervland
- Jeg synes markedsføringen bør avspeile det reelle produktet. Jeg føler meg villedet, sier ekspert. Foto: Per ErvlandVis mer

- Bildene av ferdigmat lyver

Ser bedre ut enn det smaker.

Du står i butikken og skal velge ett hurtigmåltid blant de mange som står i hyllen foran deg. Rettene – eller bildene av rettene, har for lengst begynt å flørte med smaksløkene dine og du kjenner en solid dose med vann i munnen.

Du kommer hjem, tilbereder retten og vips brister illusjonen. På emballasjen blir du lovet et godt og solid stykke kjøtt eller fisk med ferske og fargerike grønnsaker som svømmer i en frisk og delikat saus.

Realiteten er at bildet har løyet med tanke på hvor mange poteter, kjøttkaker og gulrøtter som faktisk er i retten, fargen er mye mattere og konsistensen stemmer ikke med det inntrykket du får av å se på bildet.

DinSide Helse tester hurtigmiddager. Sjekk resultatet!

Bilder som lyver

Synes du bilder på ferdigretter lyver? (Avsluttet)
Ja, maten ser alltid bedre ut enn den smaker.(71%) 739
Noen ganger synes jeg bildene lyver litt, men andre ganger ikke.(15%) 153
Jeg spiser ikke hurtigmiddager så jeg vet ikke.(6%) 65
Nei, jeg synes bildene ser greie ut i forhold til hvordan maten smaker.(6%) 61
Jeg har ingen mening om dette.(2%) 25
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Det er skremmende

Dette mener i alle fall kokkene Martin Bryde og Heidi Christiansen, som har tilberedt og prøvesmakt til sammen åtte danske ferdigretter.

Nederst i artikkelen kan du lese hva ferdigmatprodusenten Fjordland har å si om dette.

- Jeg vil gå så langt som å si at jeg ble snytt. Det er urimelig overfor kunden at pakken inneholder noe helt annet enn det som vises utenpå. Det er skremmende at det ikke er større likhet mellom presentasjon og ferdig produkt, sier Christiansen til Politiken.

Les også: Junkfood får deg til å spise mer

Og norske bloggere sier seg enige:

- Det ser jo litt digg ut da! Men problemet med sånne bilder på ferdigretter, er jo at de har dillet i cirka tusen timer med å få maten till å se magisk ut. Ergo så ligner det jo ikke på resultatet i det hele tatt.

- Mmm, det så unektelig bedre ut på pakken, ja. Ikke et helt realistisk bilde, kanskje.

- Jeg har ofte irritert meg over at maten jeg kjøper ikke samsvarer med bildet.

Hvilken pizza er sunnest? Sjekk her!

Greit å pynte litt

I Markedsføringsloven i Norge står det at blant annet at: En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne (Kapittel 2 § 7).

Forbrukerombudet i Norge ser imidlertid ingen problemer med å pynte litt på emballasjebildene, så sant de ikke er helt villedende.

- Det er nok tillatt at de som produserer maten kan gjøre den litt lekker ved å legge den på et fint fat eller putte på en fersk persilledusk, sier nestleder Gry Nergård i Forbrukerombudet.

Hun legger til at de ikke har vurdert noen slike saker, og de har heller ikke fått særlig mange klager på dette.

Svensk mattsted har oppfordret forbrukere til å sende inn bilder av ferdigrettene. Se resultatet her!

Retningslinjer hos Fjordland

Fjordland bekrefter overfor DinSide Helse at det må bruke samme innhold, mengde og produkt på fotoet som er i pakningen. Det vil si at det ikke er tillatt å bytte råvarer, å vise fire kjøttkaker hvis det kun er tre i pakningen eller vise til elementer, som for eksempel tyttebær, som ikke er med i pakningen (men de viser kanel og smør på grøten da det er slik man spiser den).

- Det eneste vi kan tillate, er å vise «pynt» som friske urter et cetera der det er naturlig, sier marketingdirektør Kirsti June Olsen, som bekrefter at deres fotografer er grundig briefet på dette.

- Vi mottar svært få eller ingen henvendelser på misforståelser eller reaksjoner på at foto på våre pakninger er misvisende, avslutter Olsen.

- Føler meg villedet

Ved Nationalt Videnscenter for Fødevarer og Sundhed i Danmark har ekspertene vurdert før og etter bilder av flere ferdigretter. Leder Gitte Gross er derimot ikke fornøyd.

- Jeg synes markedsføringen bør avspeile det reelle produktet. Jeg føler meg villedet, sier hun.

Advokat og ekspert i markedsføringsrett i Danmark, Johan Løje, sier at mange av produktene befinner seg i en gråsone, med tanke på at markedsføringen, som juridisk sett skal motsvare varens innhold.


Synes du bildene av ferdigmat lyver? Del meningene dine i debattforumet under!