Bikiniklar til sommeren

Mange av oss begynte det nye året med fagre forsetter om å begynne å trene, kanskje ta av noen kilo, få litt mer muskler - og i hvert fall være bikiniklare til sommeren. Et halvt år senere står fellesferien for døren, og panikken setter inn. Vi skal begynne å trene, nå!

Bikiniklar til sommeren

  1. Her er sommertilbudene


Sommerrush

- Vi får et lite rush av kunder når det blir varmt, sier Marius Hillestad, ansvarlig for Nautilus Gym & Bad på Tøyen i Oslo. - Det er mange som begynner å tenke på bikinisesongen.

PRISTEST: Her er treningssentrenes sommertilbud!

Selv om det ikke kan virke sånn, etter det dårlige været flere steder i landet denne uken, er bikinisesongen ubønnhørlig i anmarsj. Feriepengene kommer på neste lønning, og charterturene til syden er nesten fullbooket allerede.

Du rekker kanskje ikke å få en slik kropp før fellesferien, men kanskje til neste sommer? Foto: Summer Fisher. Foto: Summer Fisher/busywear Vis mer


Kom i gang

Hvis du er en av dem som har gått og vegret deg mot å svette i trengsel på smekkfulle treningssentere siden januar, og enda ikke har klart å få ut fingeren, har vi en god grunn til at du bør starte nå - foruten helseeffekten av å trene, så klart.

- Sentrene er litt mindre besøkt i feriene, sier Kjetil Tveter, salgsdirektør i Elixia. - Vi holder allikevel åpent fra klokken 06 om morgenen til klokken 22 om kvelden, hver dag, og reduserer ikke timeplanen så mye.

Er treningssentre en ny arena for deg, eller om du ikke har trent på en stund, kan det jo være behagelig å begynne å trene når det er litt rolig på senteret.

Sommeren er oftere en roligere periode på andre områder også. - Man har mindre å gjøre på jobben, og kanskje mindre kurs og hobbyvirksomhet å ta seg av, sier informasjonsdirektør Anders Grøterud i Sats. - Dessuten er dagene lenger, og folk flest får frigjort ekstra tid til å komme i gang med å trene.

Foto: Sats. Foto: sats Vis mer


Aldri for sent å starte

- Det er aldri for sent å begynne å trene før bikinisesongen, sier Nina Thoresen, fysioterapeut hos Elixia. - Det er bare å sette i gang!

- Ønsker man seg varige endringer derimot, bør man være ute i god tid, legger hun til.

- Man kan gå ned litt i vekt før sommeren, forklarer Hillestad, men det beste hadde vært å begynne litt før, om man skal se ordentlige resultater. Men det er aldri for sent å starte.

Ifølge Anders Grøterud i Sats derimot, er det fullt mulig komme i form på en måneds tid. - Det er veldig mye som kan gjøres. Det har blitt gjort undersøkelser som har vist at de første fire ukene er tid nok til å merke stor fremgang, både på styrke og kondisjon. - Vi anbefaler en som ikke har trent før, å trene tre ganger i uken, for å komme i gang mot sommeren. Da er det fint å trene styrke en gang, kondisjon en gang og så kombinere begge den tredje gangen.

- Skal du rekke å komme ordentlig i gang til sommeren, bør du dra til skikkelig, oppfordrer Thomas Amundsen i Family Sports Club i Fredrikstad. Han anbefaler å bruke en personlig trener, som i tillegg til å legge opp et treningsprogram for deg, også forteller deg hva du bør spise, og følger deg opp hele veien. - Vi måler fettprosenten tre ganger ved spesifikke treningsopplegg, forklarer Amundsen. Både før, under - og etter endt treningsopplegg.

Særlig viktig er kanskje den midterste målingen. - Etter en periode med trening måler vi fettprosenten igjen. Da ser man at det blir resultater av treningen.

Foto: Elixia. Foto: Elixia Vis mer


Best å ikke ta pause

Anders Grøterud anbefaler å kombinere utetrening med å trene på senter om sommeren. - Når du trener inne får du mer overskudd til å dra på tur ute, og omvendt - det gir en fordoblet positiv effekt, sier han.
- Dessuten, med så mye regn som det har vært den siste uka, i hvert fall i Oslo, er det en fordel å kunne trene inne og. Det finnes ikke dårlig vær på treningssenteret!

- I Elverum tror nok mange at de skal gå mye tur om sommeren, sier Lise fra Spenst Elverum. - Men selv om man går tur, trenger man jo å trene styrke om sommeren og, ikke bare om vinteren, poengterer hun.

Selv om du er en av dem som trener regelmessig gjennom året, og kanskje ikke føler deg like truffet av bikinipanikken, er det viktig å ikke ta en pause fra de gode vanene i ferien.

- Det er viktig å opprettholde treningen om sommeren, sier Thoresen.
- Reiser du på ferie kan du få et treningsprogram av treningsveilederen din på Elixia. Da opprettholder du formen så du slipper å starte på nytt igjen til høsten.

Kilder: Elixia, Family Sports Club, Nautilus, Sats, Spenst.