Illustrasjonsfoto: colourbox.com  Foto: Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.comVis mer

Biffen holder deg slank

Populær GI-mathjelper ikke, spis mer proteiner hvis du vil holde deg slank.

«Studien viser at de som spiste mest proteiner var de som beholdt vekten best.»


Moderne slanketeorier peker ofte på den samme hovedfienden: Karbohydratene. Men hva skal de velskmakende karbohydratene erstattes med?

Nå mener europeiske ernæringsforskere at mer proteiner er det aller beste midlet for å holde vekten etter endt slankekur.

Les også: Slik holder du vekta

- Et kosthold med et høyt innhold av proteiner er det mest effektive for å holde vekten. Protein øker ikke forbrenningen, men den øker metthetsfølelsen, slik at man spiser mindre, sier professor i ernæring, Arne Astrup til metroexpress.dk. Han har deltatt i forskningsprosjektet til det sameuropeiske forskningsrådet.

Gir metthetsfølelse

Professoren får også støtte av den norske ernæringsfysiologen Gunn Helen Arsky i DinKost, som forklarer proteinets slankende egenskaper slik:

Ingen grunn til å spare på kotelettene hvis du vil holde vekten nede. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

- Protein er det næringsstoffet som det koster kroppen mest energi å forbrenne, mens fett er det som krever minst, forklarer Arsky.

Du bruker altså mer kalorier når du spiser 100 kcal fra protein enn fra fett. I tillegg metter protein godt, noe som gjør det lettere å ikke småspise.

- Protein binder heller ikke så mye vann i kroppen. Protein har liten innvirkning på blodsukkeret, slik at du unngår overlagring av fett. Men man skal ikke overdrive – 1 g protein per kg kroppsvekt per dag er passe for de fleste, altså 70 g for en på 70 kilo, sier hun.


Les også: De sykeste slankekurene

Null effekt av GI

I studien som gikk over seks måneder måtte deltakerne delta i et vektreduksjonsprogram. Den ene gruppen fikk proteinrik kost med lav GI, en annen spiste mat med høyt proteininnhold og høy GI, den tredje spiste lite proteiner og mat med høy GI, mens den fjerde inntok proteinfattig kost med lav GI. Samtlige deltakere fikk levert maten hjem til seg.

Studien viser at de som spiste mest proteiner var de som beholdt vekten best, og at lav GI ikke hadde noen som helst påvirkning.

- Vi kunne ikke se noen sammenheng mellom lav GI og vektreduksjon. De fleste kan gå ned i vekt om de anstrenger seg, men det vanskelige er å beholde vekten, understreker Arne Astrup.

Nyttig for forbrukerne

Gunn Helen Arsky mener studien kan bli nyttig for oss forbrukere.

- Studien har gått over noen år og er spennende, fordi den er gjort i flere EU-land. Arne Astrup er kanskje Danmarks fremste ernæringsekspert og meget seriøs. Et av målene med undersøkelsen er å kunne gi matprodusenter råd om hva de bør legge vekt på når de utformer nye, sunne matvarer, sier hun.


Les også: - Prøv to sukkerfrie uker

Norske helsemyndigheter anbefaler at vårt daglige kosthold skal bestå av 10 til 20 prosent proteiner.

- Mer enn 20 prosent eller 2, 5 gram protein per kilo kroppsvekt per dag sliter på nyrene over tid, sier Arsky.