Putter du penger i en bøsse, slipper du unna callsentrene, men du bør likevel sjekke hvor pengene blir av. Foto: Colourbox.com
Putter du penger i en bøsse, slipper du unna callsentrene, men du bør likevel sjekke hvor pengene blir av. Foto: Colourbox.comVis mer

Bidrag eller bedrag?

Callsentrene er ikke ideelle organisasjoner. Du bør sjekke hvor pengene tar veien.

Det var tidligere denne uken at Forbrukerombudet fortalte om politianmeldelsen av to veldedige organisasjoner.

– Det ser dessverre ut til at mange har blitt lurt av disse useriøse pengeinnsamlerne, sa Gry Nergård, fungerende forbrukerombud.

>>>Se hvem de er

Men hvordan kontrollere om pengene du gir, kommer dit de er ment å hjelpe? Det er ingen offentlig kontroll med organisasjoner som driver innsamling. Forbrukerombudet har derfor kommet med noen råd om hva du som giver bør sjekke når du blir bedt om bidrag fra ulike organisasjoner.

Sjekk Innsamlingsregisteret

Det nærmeste vi kommer en kontroll med innsamling er Innsamlingsregisteret som drives av stiftelsen Innsamlingskontrollen. For å kunne bli registrert der må organisasjonen blant annet oppfylle krav til regnskap og ekstern kontroll. I tillegg forplikter de registrerte organisasjonene seg til å gi minst 65 prosent av de innsamlede midlene til det angitte formålet.

DinSide har tidligere omtalt Innsamlingsregisteret, som viser at flere av de frivillige organisasjonene i Norge samler seg blakke. Du kan selv gå inn og få et innblikk i hvordan de organisasjonene du støtter, bruker pengene de samler inn.

– Dersom organisasjonen du vurderer å støtte, ikke er registrert i Innsamlingsregisteret, bør du undersøke hvorfor. En oppføring i registeret gir i seg selv en trygghet om at bidraget du gir, går til det formålet du vil støtte, forklarer Nergård.

Undersøk i pressen

Forbrukerombudet forteller at de jevnlig mottar tips om organisasjoner som forbrukere har opplevd som useriøse. I blant dukker det opp saker der forbrukere føler seg lurt og det er mistanker om rent bedrag.

For å unngå at dine penger kommer i gale hender, bør du være bevisst på hvem du gir støtte til.

– Bruk internett aktivt og søk på organisasjonen du vurderer å gi bidrag til. Da vil du fort finne eventuell presseomtale og om andre forbrukere har opplevd organisasjonen som useriøs, sier Nergård

Innsamling på telefon - dette bør du vite

Når organisasjoner samler inn penger via telefon, benytter de seg stort sett av profesjonelle telefonsalgsfirmaer - såkalte callsentre.

Disse callsentrene er ikke ideelle organisasjoner, men alminnelige selskaper som naturligvis krever betaling for sine tjenester. Gir du støtte ved telefonsalg bør du derfor være klar over at en del av pengene går til selskapet som utfører telefonsalgsoppdraget.

Det er dette som har vært problemet i tilfellene Forbrukerrådet nå har anmeldt til politiet.

– Hvis man vil være sikker på at mest mulig av bidraget går til det formålet man vil støtte, kan man gi pengene direkte til organisasjonen og ikke via telefonselgere, anbefaler fungerende forbrukerombud Gry Nergård.