Et hyggelig syn for tyver som jakter ferietomme boliger. Rundt 60.000 nordmenn har reservert seg mot uadressert reklame, og slipper dette synet når de kommer hjem fra ferie.  Foto: Colourbox
Et hyggelig syn for tyver som jakter ferietomme boliger. Rundt 60.000 nordmenn har reservert seg mot uadressert reklame, og slipper dette synet når de kommer hjem fra ferie. Foto: ColourboxVis mer

Betydelig økning i uadressert reklame

Har du ikke reservert deg mot uadressert reklame, kan du vente deg en full postkasse når du kommer hjem fra ferie.

Uadresserte sendinger og reklame i postkassen økte med 14 prosent i fjor, viser ferske tall fra Post- og teletilsynet.

Økningen betyr at hver husstand i Norge fikk omtrent 60 flere reklameenheter i postkassen i 2010 enn året før. I gjennomsnitt mottok hver husstand i landet 15 uadresserte sendinger hver eneste uke.

Selv om det har vært en betydelig økning av uadressert reklame det siste året, er det langt færre som mottar denne type markedsføring nå enn for noen få år siden.

Grunnen til dette er, ifølge Post- og teletilsynet, at annonsørene velger andre kanaler til markedsføring, for eksempel internett. Dessuten er det mer vanlig nå enn for noen år tilbake å reservere seg mot uadressert post.

LES OGSÅ: Vær miljøbevisst og les tilbudsavisene på nett

Viktig i ferietider

Vil du ikke ha uadressert reklame i postkassen, har du rett til å reservere deg. Rundt 60.000 husstander benytter seg av denne reservasjonsretten.

Nå i disse ferietider er det ekstra viktig å være oppmerksom på uadressert reklame.

Skal du være lenge borte fra boligen din, er det kanskje ikke så hyggelig å komme hjem til en postkasse full av gammel reklame. Langt mer alvorlig er signalet du sender, dersom postkassen fylles opp til randen:

En full postkasse er et kjent tegn på at du ikke er hjemme, og dermed sender du nærmest en invitasjon til tyver om at her er det «fritt frem».

Om du ikke har noe mot reklame i postkassen., bør du likevel vurdere å sette opp en klistrelapp i ferien, slik at du ikke inviterer tyven hjem til deg, mens du koser deg på tur.

Oppfordrer til å fjerne klistrelappen

En klistrelapp med reservasjon mot uadressert reklame, betyr tapte inntekter for Posten.

I et grep for å få ned antallet reservasjoner, ble postbudene i 2009 oppfordret til å fjerne klistrelappene med reservasjon når folk flytter.

Oppfordringen første til at så mange som 20.000 klistremerker kan ha blitt fjernet fra norske postkasser, noe som årlig skulle bety 14 millioner kroner i ekstrainntekter. Dette ifølge Postens magasin Post- & Bringavisen.

Les hele saken her: Hver postkasse uten merke er verdt 700 kroner