<B>DYRKJØPT ERFARING: </b>Ikke alle er like flinke til å sjekke hvor pengene flyr ut av kontoen. En kar betalte for en ISDN-linje i ni år uten å bruke den.  Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
DYRKJØPT ERFARING: Ikke alle er like flinke til å sjekke hvor pengene flyr ut av kontoen. En kar betalte for en ISDN-linje i ni år uten å bruke den. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

Betalte Telenor i ni år for en ISDN-linje han ikke brukte

Kan bare glemme å få tilbake alle pengene. Dine utgifter er ditt ansvar.

Hvor flink er du til å sjekke nøyaktig hva kontoen din blir trukket for i måneden?

Og hvor flink er du til å sjekke hva fakturaene dine egentlig handler om?

Er svaret noe sånt som «ikke akkurat megaflink», har vi en historie som kanskje kan motivere deg til å bli litt flinkere.

Om en mann som betalte for en ISDN-linje han ikke hadde brukt på ni år.

DINSIDE I 1999: «Er ISDN så mye bedre, er ikke det allerede gammeldags og bortkastede penger? Er det ikke bedre å heller vente med å bruke penger på tilgang via kabel-TV eller ADSL?»

ISDN fra jobben

Denne mannen, la oss kalle han Kåre, jobbet i et selskap der de ansatte fikk sponset internett hjemme. Telenor fakturerte Kåre for ISDN-abonnementet Internett Basis, men han fikk en 100 prosent rabatt av jobben, så regningen betalte seg selv.

Så, noen år senere, sluttet Kåre i jobben. Men Telenor sluttet ikke å sende ham regninger. De betalte seg selv fortsatt, gjennom automatiske trekk, men rabatten var borte vekk.

Kåre la ikke merke til dette, og trodde regningene gjaldt fasttelefonen hans. Ikke før ni år senere oppdaget Kåre hva han hadde betalt for; 10.584 kroner for en ISDN-linje han ikke brukte.

FØLG MED: Bruker du mobilbank, som alle de store bankene nå tilbyr, er det enkelt å følge med på utgiftene. Det kan lønne seg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Din jobb å sjekke

Historien rulles opp i et anonymisert vedtak fra Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, hvor Kåre tok saken videre da Telenor nektet å kreditere han for alle årene.

«Telenor foretar ikke oppsigelse av abonnement som ikke er i bruk. Vi har ikke mulighet til å foreta slike avtaleendringer. Kundene er nærmest til å foreta vurdering av hvilke abonnement som skal benyttes og betales for» uttaler Telenor i vedtaket.

Telenor har kreditert mannen for en periode, men nekter å gi ham tilbake alt, noe de får medhold fra nemnda i.

«Nemnda vil for øvrig kort bemerke at den enkelte tilbyder ikke har plikt til å holde oversikt over hvorvidt et abonnement er i bruk eller ikke».

Les fakturaer nøye

- I denne saken kunne vi ikke se at Telenor hadde gjort noen feil, og kunden burde klart oppdaget på et langt tidligere tidspunkt at han fikk fakturaer, sier pressekontakt Per Aril Meling til Dinside.

Hvor god kontroll har du på utgiftene dine? (Avsluttet)
Full kontroll!(58%) 2484
Mer eller mindre kontroll(34%) 1475
Null kontroll!(8%) 329
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- For Telenors del er det også viktig at kundene følger med på faktura og sier fra straks om de oppdager feil. Det er viktig å følge med om man har eFaktura eller avtalegiro også, tipser Meling.

Dette betyr først og fremst:

  1. Følg med i nettbanken, og sjekk hvorfor pengene går ut av kontoen din.
  2. Sjekk også fakturaene med jevne mellomrom, og se at du betaler for noe du faktisk bruker.
- Klagefristen vår er innen forfall på faktura, eller innen rimelig tid hvis det ikke var mulig å klage innen forfall, sier Meling i Telenor, som for øvrig kan fortelle at de fortsatt har 29.000 ISDN-kunder.

DINSIDE I ÅR 2000: «ADSL har hittil kun vært forbeholdt bedrifter, men blir snart lansert for privatmarkedet. Da kan også du få gleden av den superraske internettoppkoblingen som gir et hav av nye muligheter»