<B>DYRE RÅD: </b>Å ringe spåtelefoner er rådyrt. Ekstra dyrt blir det om du må vente i telefonkø først.  Foto: COLOURBOX.COM
DYRE RÅD: Å ringe spåtelefoner er rådyrt. Ekstra dyrt blir det om du må vente i telefonkø først. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Betalte over 4.000 kroner for å vente i tre timer

Både spåkoner og kundeservice krever betalt for telefonkø.

«Denne tjenesten koster 26 kroner per minutt fra du får svar, pluss 79 øre for oppkobling. Fra mobiltelefon gjelder egne priser.»

Det er beskjeden du får om du ringer spåtjenesten Spålive.no på 820 97 065. En kvinne gjorde nettopp det i fjor vinter, og hun var langt fra alene: Ventetiden for å snakke med den «klarsynte» hun ønsket seg ble nemlig lang. Veldig lang.

Kvinnen måtte, ifølge seg selv, vente i nesten tre timer. Og denne ventinga alene skal ha kostet henne 4.092 kroner over telefonregninga.

Dette var et sjokk for kvinnen, som trodde at kronene ikke rullet før en faktisk samtale begynte. Men slik er det ikke, hverken hos spåkoner eller kundeservice.

LES OGSÅ: Brukte 500.000 kroner på spådamer – tok opp lån og får ingenting tilbake

Fullt lovlig

Kvinnen ba operatøren sin om hjelp, men fikk avslag. Så ba hun Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon om hjelp, men fikk avslag her også.

TAROT OG KLARFØLT: På Spålive.no kan man velge mellom en rekke kvinner som er alt fra selvutnevnte tarotlesere til klarfølte og healere. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Kvinnen må derfor betale hele regninga for seansen, som totalt skal ha kosta 4.758 kroner. Brukerklagenemnda og operatøren viser til informasjonen på Spålive.no, som begge mener er innenfor lovverket og gir tjenesten lov til å kreve 26 kroner minuttet for å vente på en «spådom».

Nettsida sier blant annet at «du debiteres fra samtalen kobles opp til du legger på etter endt samtale».

LES OGSÅ: Så mye koster det å ringe femsifra nummer – også her inkludert ventetid

Gjelder alle tjenester

Å ta betalt for telefonkø når du ringer et spesialnummer er dessverre helt normalt, selv om det sjeldent koster 26 kroner minuttet, såklart.

Fra øyeblikket samtalen kobles opp løper ringeminuttene som kommer på toppen av dine faste utgifter, enten det er et femsifra kundeservice-nummer eller rådyre tjenester som spåkoner.

Noen selskaper tilbyr å ringe deg opp igjen når noen er ledig, i stedet for at du skal vente og betale for å vente.


Og dessverre er dette bare nok en grunn til å holde seg langt unna kostbare telefonnummer. Bruk heller gratisalternativer som e-post eller chat, så langt det går. Eller se etter vanlige telefonnummer som ikke er spesialnummer, ofte oppgitt som noe du kan ringe fra utlandet.

LES OGSÅ: Derfor nekter Komplett.no å bruke et spesialnummer til kundeservice

«Gjør ikke intervjuer»

Dinside ringer Spålive.no sin kundeservice for å få et intervju med de ansvarlige for den rådyre ventinga.

- Vi gjør dessverre ikke intervjuer, er beskjeden fra en svensk kvinne.

Selskapet bak heter Red Hat Holding, og Dinside blir bedt om å sende en e-post, noe vi har gjort, uten å få svar.

LES OGSÅ: Husker du stortingspolitikeren som ble tatt i å ringe spåkoner på skattebetalernes regning?