Sjekker du kvitteringen når du har handlet? Du kan ha betalt for mye. (Illustrasjon: Per Ervland)
Sjekker du kvitteringen når du har handlet? Du kan ha betalt for mye. (Illustrasjon: Per Ervland)Vis mer

Betaler du rett pris?

Dagligvarehandelen blir beskyldt for juks.

"Matjuksing er en næring i vekst. Stigende priser og knapphet på verdensmarkedet gjør juks enda mer lønnsomt enn før. Det er ikke lett å sjekke om maten som havner i handlekurven, er prima vare.

Du ser sikkert på datomerkingen. Kanskje leser du innholdsdeklarasjonen også. Likevel er sjansen stor for at noe av mat og drikke inneholder dårlige råvarer, eller er noe annet enn det gir inntrykk av. Matjuks er god butikk."

Det skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

I Storbritannia regner man med at opptil ti prosent av all mat og drikker er utsatt for en eller annen form for juks. At det også jukses i Norge, er det liten tvil om, skriver Forbrukerrådet.

Juks med pris

Juks med matens innhold er en ting, men flere DinSide-lesere reagerer også på det de opplever som prisjuks. I debattinnlegg under saken Her kjøper du fårikål skriver leserne følgende:

"Kjøper aldri fårikålkjøtt eller noe annet på Rema 1000, da de har en pris for kundene ute i hyllene og en annen (høyere) pris i kassen for seg selv, samt at de slår gjerne inn varene 2 ganger i kassen. Så følg med..."

"De siste kvitteringene fra Kiwi avslører det samme som hos Rema: Prisen som er oppgitt på hyllekant har "vokst" når det slås inn i kassen. Når jeg spør hvorfor, har betjeningen svart enten "vet ikke", at det er leverandøren som har glemt å skifte prislappen på hyllekanten (altså ikke Kiwi sin egen feil, skyld på de andre), eller at prisen har gått opp og de ennå ikke har fått skiftet til rett pris i butikken. Det siste har de sagt siden forsommeren..."

Store prisforskjeller fra nett til butikk

- Villedende markedsføring

- Jeg kan bekrefte at vi får en del henvendelser på slike forhold, sier Jan Berg, førstekonsulent i Forbrukerombudet.

Berg mener at en forskjell mellom prisen på hylla og det du betaler i kassen, er et brudd på markedsføringsloven.

- Det skal være overensstemmelse mellom oppgitt pris og det du faktisk betaler. Er det ikke slik, er dette et tilfelle av villedende markedsføring.

Berg sier også at det skal komme klart frem hvilken pris varen har. Hvis produktet har en såkalt avvikende pakning, skal både enhetsprisen (kilo- elle literpris) og produktprisen oppgis.

- Slik det er i dag, er det ikke bra nok. Det er den prisen som er oppgitt, som er den som gjelder, vil jeg hevde. Eventuelle brudd kan påklages til oss i Forbrukerombudet.

Vi tester jevnlig matvareprisene. Her handler du billigst

- Ikke bevisst juks

Forbrukerombudet ønsker ikke å spekulere i om dagligvarekjedene bevisst utnytter systemet, men konstaterer at det ofte forekommer feil. Arne Giverholt er ansvarlig redaktør i bransjeavisen Dagligvarehandelen. Han har også registrert at dette er et problem.

- Vi vet ikke veldig mye om dette, men de gangene vi prøver å spore det, så får vi beskjed om at det er systemene i butikk som ikke virker, at det ligger en treghet i systemene som ikke fanger opp tilbudsprisene raskt nok.

Giverholt er klar på at hylleprisen skal være helt overensstemmende med det du betaler, og mener det er liten grunn til å tro at dette er bevisst juks.

- Den som jukser med sånt i dag, graver sin egen grav. Men at systemene kanskje er for dårlige, det er en annen sak.

- Skal selvsagt stemme

Rema 1000 var raskt på banen da DinSide tok kontakt. De oppfordrer kundene til å gi beskjed hvis de opplever at de betaler for mye.

- Prisene man får oppgitt på hylleforkant og lignende skal SELVSAGT være den samme som man betaler i kassen. Vi oppfordrer alle til å gi beskjed om dette ikke er tilfelle, sier Martin Klafstad, innkjøpsdirektør i Rema 1000.

Også Norgesgruppen mener at dette overhodet ikke bør forekomme. Kine Søyland, informasjonssjef i Norgesgruppen oppfordrer også kundene til å si fra om de oppdager feil.

- Dette skal ikke forekomme, og vi driver ikke med prisjuks. Dette er overhodet ikke noe som er satt i system på noe som helst vis, sier Søyland.

Hun mener kundene bør be om å få snakke med butikksjefen dersom de i kassen ikke kan gi noe ordentlig svar.

Nå får du rabatt i småbutikkene

Har du betalt for mye?

Journalister i DinSide har selv opplevd at kassalappen ikke stemmer med den oppgitte hylleprisen. Ofte ligger ikke tilbudene inne i systemet, og man ender opp med å betale mer enn det man skal. Handler du flere varer av gangen, kan dette være vanskelig å oppdage hvis du ikke er våken.

Vi vil gjerne ha flere tips. Har du blitt utsatt for matvarejuks, eller opplevd å betale mer enn du skulle? Tips oss på [email protected]