<b>REKORDLAVE PRISER I VINTER:</b> Og ingen grunn til å frykte strømregningen med det første.  Foto: PER ERVLAND
REKORDLAVE PRISER I VINTER: Og ingen grunn til å frykte strømregningen med det første. Foto: PER ERVLANDVis mer

Betaler 3.000 kroner i gebyr på blank faktura

Forbrukerrådet setter søkelys på et problem som rammer mange.

Av Hans Kristian Krogh-Hanssen

Mange av oss har stusset på gebyrer som ingen ende vil ta. Eiker Avis fikk følgende spørsmål fra en leser i Nedre Eiker;

Jeg har leasing på bil hos Ford Credit og bruker autotrekk og avtalegiro, men får fortsatt en papirfaktura i posten pålydende null hvert kvartal.

For denne fakturaen som jeg egentlig ikke trenger, får jeg likevel nesten 100 kroner hver tredje måned i fakturagebyr. Over leasingperioden på bilen min betyr dette over 3000 kroner i ekstrautgift.

Jeg har spurt Ford om jeg fortsatt må ha en symbolsk papirfaktura når jeg har autotrekk. Svaret jeg får er at de ikke har kommet så langt enda med faktureringssystemet at de kan unngå denne utgiften ved siden av. Alt går automatisk.

Er dette lovlig og hvor mye kan et selskap tillate seg å ta i termingebyr?

Sjekk kontrakten nøye

Eiker Avis tok opp saken med Forbrukerrådets jurister Jøran Pettersen og Linn Hogner. Her er svaret deres etter å ha sett på saken.

Gebyrer som dette er et problem vi får mange hendvendelser på. I dette tilfellet er leasing av bil et forhold som reguleres av avtalen mellom partene. Når det gjelder fakturagebyret, så er det i utgangspunktet også her avtalen som regulerer dette.

Forbrukeren bør derfor lese avtalevilkårene, og se om fakturagebyret er regulert her. Dersom man ikke har fått opplysninger om at det påløper et fakturagebyr ved avtaleinngåelsen, kan heller ikke selger pålegge kunden å betale dette.

I denne saken er det et faktum at det er inngått en avtale om autotrekk. Dette innebærer at det ikke skal sendes ut faktura, og da har selger en forpliktelse på seg til å følge denne avtalen.

Svikt i systemet hos Ford bør ikke belastes kunden. Dette vil virke spesielt urimelig på grunn av autotrekkavtalen. Har det derimot vært opplyst ved inngåelse av kontrakten, kan ikke forbruker gjøre så mye med saken. Derfor oppfordrer vi alle som inngår slike avtaler om å lese papirene nøye, sier Forbrukerrådet.

Er underskrevet

Lisbeth Kvann er sjef i Ford Credit. Hun mener det har vært for dårlig kommunikasjon med kunden i denne saken, men at de har rett til å kreve pengene.

- Vi vil presisere at dette ikke er et fakturagebyr, men et termingebyr. Termingebyret er spesifisert i leasingavtalen som kunden har signert og dermed akseptert. Selv om kunden har avtalegiro, sender vi faktura i posten som informasjon og spesifisering av det forfalte beløp.

Termingebyret er uavhengig av denne forsendelsen. Vi beklager imidlertid at kundeservice har svart uklart på henvendelsen fra kunden og vi vil ta en gjennomgang for våre kundekonsulenter slik at de heretter svarer korrekt på tilsvarende spørsmål, sier Kvann.

Se også: Lures du til å betale lite?