Du oppnår raskere resultater når du er mentalt til stede under treningen, mener ekspert. Illustrasjonsfoto: colourbox.com  Foto: Foto: colourbox.com
Du oppnår raskere resultater når du er mentalt til stede under treningen, mener ekspert. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

Best trening uten støy

Dropp musikk, tv og lesestoff, råder ekspert.

- Mange av oss gjør alt vi kan for å distrahere oss selv mens vi trener. Vi hører på musikk, ser på tv, leser aviser og planlegger middagen. Det kan synes som vi gjør hva som helst for å slippe å tenke på selve treningen.

Les også: Tenk deg sprek

Uttalelsene kommer fra treningsekspert og forfatter av boken "One Body, Onle Life", Gregory Joujon-Roche. Den amerikanske treningsveilederen er kjent for å ha laget skreddersydde programmer for blant andre Brad Pitt, Tobey Maguire og Demi Moore.

- Fokuser på deg selv

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer


Til nettstedet msnbc.com sier han at tiden du setter av til trening er din egen tid hvor du bør fokusere fullt og helt på deg selv.

- Det er viktig for å oppnå progresjon i treningen. Hvis du trener på autopilot uten at hodet henger med risikerer du å overse viktige signaler fra kroppen, sier han, og legger til:

- Gjør det til en vane å Kjenne etter hvordan det føles i kroppen når du varmer opp. Gjør det vondt noen steder? Hvordan er energinivået ditt? Hvordan tror du dagens treningsøkt kommer til å bli?

Les også: Trener du til ingen nytte?

- Viktigst å være fysisk aktiv

Anders Hall Grøterud er informasjonsdirektør i SATS Norge, og mener det viktigste er at folk får trene hva de vil og slik de ønsker.

- Det viktigste er at man er fysisk aktiv. Hvis noen ønsker å lese avisen mens de sykler eller se på tv mens de løper på tredemølla må de få gjøre det. Undersøkelser har for øvrig vist at ytelsen øker med opptil tjue prosent hvis man trener til musikk. Derfor legger vi mye arbeid i musikktilbudet, sier han til DinSide Helse.

Les også: Hva bør du trene?

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer


Han medgir at tilstedeværelsen i selve aktiviteten nok kan være noe større om man trener i rolige omgivelser, men tror ikke treningen i seg selv blir skadelidende av musikk og tv.

- Det er viktig å velge en musikktype man liker. Vi ønsker å tilby bredde i musikken, derfor har vi introdusert klassisk musikk som et alternativ på sykkeltimer ved en rekke av våre treningssentre, sier han.

Les også: Slik får du stålkondis

- Vær mentalt til stede

Ifølge Joujon-Roche kan man få mye mer ut av treningen så lenge man er mentalt til stede.

- Jo mer du er i kontakt med kroppen din, desto mer effektiv blir du. Du vil bli overrasket over hvor stor progresjon du kan oppnå når de rette signalene sendes fra hjernen, sier han.

Hold fokus på pust og bevegelser under treningen, og prøv å synkronisere pusten i takt med tempoet ditt, råder Joujon-Roche. På slutten av treningsøkten anbefaler han å sette av litt tid til evaluering.

- Tenk igjennom hvordan du synes det gikk. Greide du å holde fokus? Nådde du målet du satte deg før du begynte? En bevisstgjøring på disse tingene gjør det lettere å danne en oversikt over hva du bør jobbe med neste gang, sier han.

Les også: Hold formen på ferie