Det er ikke bare fy-fy å spise på McDonald´s. Det finnes noen sunnere alternativer enn Big Mac!  Foto: colourbox.com
Det er ikke bare fy-fy å spise på McDonald´s. Det finnes noen sunnere alternativer enn Big Mac! Foto: colourbox.comVis mer

Best og verst på McDonald´s

Et eple om dagen holder legen unna, en Quarter Pounder om dagen holder businessen hans i live ...?

Uansett hvor nøye du planlegger dagen, blir det ikke alltid en sunn medbrakt matpakke eller en fersk og frisk salat fra kantina til lunsj. Selv om du en gang i mellom må ty til raskere løsninger, behøver ikke løpet være kjørt i forhold til sunnhet og kalorier.

Det eneste du trenger å gjøre er vite litt mer om hva som er de beste og verste valgene å ta.

Her ser vi på hva som er sunnest og hva som er minst sunnest hos McDonald´s med tanke på kaloriinnhold og mengde salt og fett. Så lar vi valget være opp til deg!

Les også: Fæle fastfood fakta

Før du leser videre

Før du leser om ja-maten og nei-maten på McDonald´s, kan dette være verdt å ha friskt i minne:

En kvinne i 30-årene som har et normalt aktivitetsnivå har et gjennomsnittlig energibehov på cirka 2000 kcal. En voksen mann har et noe høyere energibehov på cirka 2500 kcal, ifølge GDAinfo.no.

Energibehovet er blant annet avhengig av kjønn, alder, vekt og muskelmasse. Fysisk aktivitet har også betydning for energibehovet. Jo mer aktiv man er, jo høyere er energibehovet.

Helsedirektoratet anbefaler at cirka 30 prosent av energitilførselen i hverdagskostholdet bør komme fra fett. Rådet er å spise mellom 60-75 gram fett om dagen.

Når det gjelder salt er anbefalingen i Norge på fem gram per dag, ifølge Helsedirektoratet (nordmenn i snitt får i seg rundt 10 gram daglig, altså dobbelt så mye som det anbefalte).

Les også: Slik blir usunt sunt

Ja-mat på McDonald´s

Er du litt bevisst på helsa bør du satse på denne maten (men husk at mesteparten her neppe kvalifiseres som sunn mat!):

  • Hamburger. Den er snill mot lommeboka, men også for magen. Den inneholder 255 kcal, ni gram fett og 1,3 gram salt.
  • Chicken McNuggets. En annen McDonald´s klassiker. 265 kcal for seks stykker, 15 gram fett og 1,5 gram salt.
  • Crispy Chicken Cæsar Salat. Inneholder 300 kcal, 16 gram fett og 1,1 gram salt.
  • Filet-o-Fish. Dette er ikke av de sunneste fiskerettene du kan spise, men burgeren er ikke blant verstingene på McDonald´s: 350 kcal, 16 gram fett og 1,7 gram salt.
  • Mc.Toast har 260 kcal, 10 gram fett og 0,7 gram salt.
Les også: Spis sunt uten å bli blakk

Nei-mat på McDonald´s

Hvis man sier at et eple om dagen holder legen unna, kan man like gjerne si at en Quater Pounder om dagen vil holde businessen til legen i live! Her er maten som ikke er bra for deg!

  • Quarter Pounder: 505 kcal, 27 gram fett og 2,6 gram fett (en McFeast har cirka samme næringsinnhold).
  • Big Mac. Dette er heller ikke småtteri: 495 kcal for en burger, og 25 gram fett og 2,3 gram salt. Men husk, noen ganger kan Big Mac-en faktisk være sunnere enn salaten!
  • Big Tasty. Dette er verstingen av dem alle: 850 kcal, 51 gram fett og 3,7 gram salt.
  • Stor MacFries. Her er det forskjell på stor og liten størrelse! En stor porsjon inneholder 470 kcal, 23 gram fett og 1,8 gram salt, mens en liten variant inneholder 235 kcal, 12 gram fett og 0,9 gram salt.
  • Milkshake med sjokolade. 340 kcal, 9 gram fett og 0,8 gram salt. Denne er ikke like ille som fy-maten over, men du drikker vel sjelden en milkshake alene..
Les også: Spiste 23 000 burgere

Mindre porsjoner

En av de viktigste tingene du kan gjøre for å sørge for et sunnere kosthold er å passe på porsjonene dine. Hvis du skal på McDonald´s kan du jo spørre deg selv: Hvor viktig er det å stappe i seg en Quarter Pounder, en stor MacFries og en sjokolademilkshake istedenfor et litt mer «moderat» måltid som en hamburger, en liten MacFries og en liten Cola (light)?

For noen vil den første retten dekke nesten hele kaloribehovet for en dag, mens det andre måltidet som har langt færre kalorier, vil gi rom for både frokost og middag.

Hva er dine triks for å gjøre måltidet på McDonald´s litt sunnere? Fortell oss i debattforumet under.

Kilde: McDonaldsMenu.info