Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Best og verst foran TV-en

Snacks kan være både sunt og usunt. Her er din snackguide.

Det er helg, og du skal innta horisontalen foran TV-en minst én gang i løpet av det neste døgnet.

Og det er neppe bare mobiltelefonen og fjernkontorollen som får plass på bordet mellom deg og TV-en, men snacks i alle varianter, både søtt og salt.

Det er fort å glemme hva du virkelig stapper i deg i løpet av en TV-kveld. Her viser vi hva som er den verste og beste du kan få i deg.

Fy-lista du kan blåse i
Sliter du med søthunger?
Alternativ kosemat

De verste

Det er best å begynne med det verste:

Popkorn. Det er et bedre alternativ enn potetgull, men sunt er det ikke! Hvis du spiser en stor porsjon og tilsetter masse fett kan du få i deg hele 1200 kalorier. Det er mye med tanke på at en kvinne på cirka 30 år som driver med moderat fysisk aktivitet trenger ca 2500 kalorier om dagen. Popcorn poppet uten fett inneholder rundt 370 kcal per 100 gram, og det er i alle fall bedre enn potetgull som ligger på rundt 530 kcal per 100 gram, ifølge Matportalen (Matvaretabellen).

Styr unna saltbombene

Sjokolade. Skal du fråtse i sjokolade gjelder det å velge med omhu. Snickers er verstingen med 280 kcal per sjokolade på 60 gram og en total fettmengde på 22 prosent! Og husk at hvis du spiser sjokoladeblandinger eller konfekter, er det lett å få i seg mer enn 60 gram på en kveld!

Disse sjokoladene bør du spise

Mmmm. M&Ms er mye bedre for smaksløkene enn for midjen. En stor pose M&Ms inneholder hele 750 kcal, eller 240 kcal for en pose på 50 gram. Så her gjelder det å dele godene!

Flytende kalorier. Vi har lett for å glemme at noen drikkevarer inneholder mange kalorier. Et glass brus kan komme opp i 60 kcal per glass (1,5 dl). Et glass lettbrus deriomt gir ca 0 kcal. Et glass juice gir cirka 70 kcal.

Test: Drikker du deg fet?

Kake. Har du bakt en kake for anledningen, av typen du kjøper i butikken og blander ut med vann? Enkelt, billig og praktisk, men ikke fult så sunt! Toro ostekake inneholder 320 kcal per 100 gram tilberedt vare. Møllerens Brownies inneholder 410 kcal per 100 gram ferdig kake.

Eller ble det iskrem? Så mange kalorier inneholder favorittisen din

De beste

Du lurer kanskje på hva som er igjen å spise? Her er noen sunnere forslag.

Mørk sjokolade, nøtter og tørket frukt er gode eksempler snacks som er litt sunnere, som i tillegg gir deg viktige næringsstoffer.

Her er maten som lurer deg!

Tørket frukt er søtt og inneholder mange kalorier, men har mindre fett. Med unntak av tørket banan som ofte blir ristet i kokosolje. Kaloriinnholdet på andre typer tørket frukt varierer veldig, så det kan lønne seg å lese på innholdsdeklarasjonen.

Eller du kan tørke selv:

Epler er lette å tørke. Du kan for eksempel fjerne kjernehuset med et hulljern, skjære eplene i passe tykke skiver, skallet lar du være på, og tre skivene på en tynn rundstokk eller en snor som du henger på et varmt og luftig sted, forklarer Grønn Hverdag. Tørkete epleskiver skal være myke og føyelige.

Nøtter og frø. Nøtter er næringsrikt og er et komplett måltid i seg selv, da de inneholder proteiner, sunt fett, en rekke vitaminer, sporstoffer og fiber. Nøtter er særlig rike på omega-9 fettsyrer. Du får med andre ord en rekke gunstige stoffer med på kjøpet. Frø som solsikkefrø er stappfulle av antioksidanter og er kjent for blant annet for å kunne beskytte mot kreft.

Mørk sjokolade. Ifølge medisinsk forskning kan mørk sjokolade være godt for hjertet og ha en positiv effekt på blodårene, men det må selvfølgelig spises med måte. Mørk sjokolade inneholder mye sukker, mye fett og kalorier.

Sunne fristelser til kakemons

Frukt og grønt. Hvis du ønsker å ha en bøtte av noe på stuebordet ditt mens du ser på TV, uten å ha for stor skyldfølelse, så er frukt og grønt tingen. Dette kan du virkelig fråtse i, og de inneholder masse sunne vitaminer, mineraler og antioksidanter. Spis helst mest grønnsaker som inneholder mindre naturlig sukker enn frukt. For litt smaksvariasjon kan du for eksempel dyppe grønnsakene i kesamdipp som du lager selv.

Andre fristelser. Hvis du ikke har sjans i å styre unna godteridisken i butikken, kan du heller gå for litt sunnere valg som sukkerfri pastiller/drops som IFA og Läkerol, müslibar eller vingummigodteri - rett og slett fordi de inneholder mindre fett enn det meste i verstinglisten (men disse har også mye sukker!).

Kilde: Fox News