Besatt av vekten?

Har du tenkt over at du faktisk kan legge på deg når du er helt besatt av vekten din?

Jo mer stresset du føler deg fordi du hver dag prøver å gå ned noen gram, jo mer vil produksjonen av stresshormonet kortisol øke. Økt nivå av dette stresshormonet vil føre til at kroppen sender signaler til hjernen om at du er sulten, og jo mer spiser du.

Det du kan gjøre for å bedre denne tilstanden, er å begynne å spise jevnt utover hele dagen. Du bør legge inn mange faste jevnlige måltider, og helst spise hver tredje time. Da avstresser du kroppens signaler til hjernen og disse signalene sender beskjed til resten av kroppen om at den begynner å komme i balanse.

En kropp i balanse er den beste veien til sunn helse. Stressignalene avtar og sulten avtar med det til følge at matsignalene begynner igjen å normalisere seg.

Hvis du ikke har tid til å spise, men stresser kroppen til hastverksarbeid, får du gjort mindre av det arbeidet du har som mål å gjøre resten av dagen. Hvis du tar deg jevnlige pauser og tid til å spise vil kroppen roe seg ned.

Rekker ikke spise
Kommer du i den situasjonen at du ikke rekker dine faste måltider, er det fare på ferde og da må DU hjelpe kroppen tilbake til normalt gjenge så fort du kan. Du kan da ikke hive innpå en rekke raske karbohydrater fordi du ikke har spist hele dagen Det vil bare føre til at du blir like sulten igjen etter en halv times tid, og så er du inne i den onde sirkelen.

Da må du sette deg ned, planlegge nøye hva du skal spise og formelig spørre hjernen din hva den trenger. Det svaret du får vil antagelig være at du skal spise mat som metter og mat som gjør at du holder deg lenge mett. Finn fram til de groveste kornproduktene, spe på med friske grønnsaker og rotfrukter og innta lunsjen din selv om det er middagstid.

Om du vet på forhånd at du har en travel dag foran deg, start dagen med havregrøt med bær og frukter og hold deg unna kneipbrødskivene. Havregrøten og bærene holder deg mett lengre og samtidig får du i deg en rekke gode oksydanter som bedrer immunapparatet.

En stresset kropp vil etter hvert få et dårlig immunapparat og matvanene blir tilsvarende dårlige.

Ikke spis ved TV-en
Kommer du sliten hjem etter jobben er det viktig at du ikke spiser mens du ser på et TV program. Er det en spennende film du ser på, kan dette føre til et ytterligere stress når du samtidig er sulten, kortisolet øker igjen og når du endelig går til sengs får du problemer med søvnen.

Husk at stress kan forårsakes av både ytre og indre faktorer som en hektisk dag på jobben eller en uheldig påvirkning innenfra. Dette gir seg utslag i at en del av de hormonene som kroppen skal produsere, det være seg insulin, glukose eller kortisol, kommer ut av sin normale løpebane mellom kroppens forskjellige organer. Dette fører til at du ved neste måltid ender opp med å spise mer enn du ville ha gjort fordi hormonene er i ubalanse.

Mottoet for en sunn regulering mellom kroppen og hjernen bør derfor være å spise mange små måltider som består av få kalorier, men mange gram. Husk at lang tid mellom måltidene, fører til ukritisk valg av matvarer og drikke.

 

Mozon.no, 22.10.2006