DinSide har testet frakttjenesten som åpner opp hele det amerikanske markedet for deg. Foto: PantherMedia
DinSide har testet frakttjenesten som åpner opp hele det amerikanske markedet for deg. Foto: PantherMediaVis mer

Bente Fajardo vil være skandinavernes personlige kjøpehjelp i USA

Hun åpner opp der amerikanske nettbutikker har stengt deg ute - vi har prøvd bestillings- og frakttjenesten USA-Scandinavia.com.

Sterk kronekurs denne høsten kan gjøre det fordelaktig å legge årets julegavehandel til amerikanske nettbutikker. For mens kursen i sommer var over seks kroner, har kursen de siste ukene vært nede i 5,6-5,7 kroner for en dollar.

Men det er slett ikke alle amerikanske nettbutikker som sender varene ut av landet. Nordmenn har derfor for lengst blitt fortrolig med frakttjenester som JetCarrier, hvor du får en egen postboksadresse i New Jersey, USA. Men den kan ikke brukes til alt. Store aktører som Puma og Nike er eksempler på selskaper som vil gjøre det enda litt vanskeligere for deg, og DinSide skrev tidligere i høst at hos disse butikkene hjelper det ikke med postboksadresse heller.

Da kan redningen være den typen virksomhet som Bente Fajardo og hennes firma USA-Scandinavia.com satser på. Hun tar jobben som din "personlige assistent" ordner alt for deg. Men fungerer det? Vi har forsøkt.

Bente Fajardo har gjort fulltidsjobb av å skaffe nordmenn varer fra USA. Foto: Privat Vis mer


Personlig service

Stian Gihle opplevde tidligere i høst at hans bestilling fra Puma ble kansellert da de oppdaget at han hadde oppgitt en postboksadresse i USA. Gihle har derfor, på oppdrag fra DinSide, testet hvordan det fungerer å bestille via USA-Scandinavia.com (uten å avsløre sitt oppdrag overfor de som driver tjenesten).

– Jeg er kjempefornøyd med tjenesten og det er en glimrende måte å handle fra USA, sier en fornøyd Gihle.

Les også: Denne amerikanske nettbutikken kjenner du kanskje ikke

Slik går man frem

Du starter prosessen med å fylle ut kontaktinformasjon og lenke til produktet du ønsker å kjøpe under "Wish List" (ønskeliste). Respons kommer som e-post fra USA-Scandinavia.com. Det er de som tar seg av selve bestillingen. På den måten får man tilgang til nettbutikker som ellers ekskluderer utenlandske kredittkort og ip-adresser.

– Det er en mye mer dialogbasert prosess enn det en vanlig nettbutikk tilbyr. Personlig service kan man i aller høyeste grad kalle det, forteller Gihle.

I e-posten får du oppgitt hva bestillingen vil koste inkludert prisen for selve varene, servicegebyret til USA-Scandinavia.com og fraktkostnadene til Norge. Det oppgitte beløpet forhåndsbetales via PayPal. I tillegg til denne prisen må du betale moms og eventuell toll ved innførsel til Norge.

Les også: Alt du må vite om moms og toll ved innførsel til Norge

Ja, og så enkelt er det faktisk. Servicegebyret er på 50 dollar for bestillinger under 250 dollar, ellers betaler du et gebyr på 12,5 – 18,5 prosent av kjøpesummen. Jo mer du handler, jo lavere blir gebyret.

– USA-Scandinavia.com tar en liten provisjon, men du slipper alt ekstraarbeid med frakt selv. Bente responderte raskt på min bestilling og etter cirka tre uker mottok jeg varene i Norge. Jeg kommer til å handle gjennom denne tjenesten igjen, konkluderer Gihle.

Utvalg og pris

Å handle i utenlandske butikker handler ikke bare om pris. Det handler også om utvalg og tilgjengelighet til varer som ellers er vanskelig å oppdrive i Norge. Eksempelvis skoutvalg i størrelse 48, som i Gihles tilfelle. Bente Fajardo har drevet virksomheten siden 2007, og hun kan fortelle om et stort spekter av varer hun har skaffet på vegne av kunder i Norge og Skandinavia.

– Det går mye i sko fra Nike, Ugg og Merell. Ralph Lauren og Levi's er populære klesmerker som noen kunder handler flere ganger i året. Ellers er deler til både bil og motorsykkel noe som bestilles ofte, sier Fajardo til DinSide, og forteller videre om mer uvanlige forespørsler:

– Vi har også skaffet mye spesialutstyr, deriblant en malesprøyte for en malemester og en keramikkovn. Kundene har spart mye på disse spesialvarene, selv om kostnader til provisjon, frakt og moms har vært ganske høye. De største varene sender vi med sjøfrakt, og da tar det 6-8 uker å få varene til Norge, forklarer Fajardo.

Les også: Her er nordmenns favorittbutikker på nett