Kan du kutte prisen selv? <I>Illustrasjon: Per Ervland.</I>
Kan du kutte prisen selv? Illustrasjon: Per Ervland.Vis mer

Bensinsparetips til bilferien

På bilferie i sommer? Her får du en rekke gode (og dårlige) tips til hvordan du kan spare noen bensinkroner...

Bilferie i sommer

Skal mye av sommerferien tilbringes i bilen? I så fall vil du nok bli en storforbruker av de edle dråpene. Og med dagens bensinpriser, kan en spareplan kanskje være på sin plass.

Vi har samlet en rekke tips som opprinnelig er hentet fra det franske bilmagasinet, L'Autojournal. Magasinet har regnet ut hvor mye en rekke forhold "sluker" av bensin (og diesel). (Oversettelsen er funnet hos danske Morgenavisen Jyllands-Posten.)

De 18 tipsene

Om du vil benytte deg av alle de 18 tipsene, er selvsagt opp til deg. Det er også lov å trekke ut de som kanskje ikke gir den største meningen:

Lavt dekktrykk: Det koster hele ni prosent ekstra. Sløser man med trykket, betyr det ikke bare penger ut av lommen på ekstra bensin, men også dårligere kjøreevne og større risiko for punkteringer. Merforbruket er målt etter at de franske testerne hadde tatt bare 0,5 bar luft ut av hvert dekk - noe som øyet ikke kan se.

Klimaanlegg: Merforbruk på fire prosent. Kanskje ikke det beste tipset, for hvor behagelig/sikkert er det å kjøre uten dersom det er 40 grader utenfor? Dette tipset passer nok bedre i kaldere strøk.


Åpne ruter: Merforbruk på tre prosent. Har man alle fire vinduer stående åpne, gir det mer luftmotstand. Kanskje likevel bedre å satse på et effektivt klimaanlegg?

Skiboks: 15 prosent merforbruk. Og disse målingene er foretatt på skiboks med grei aerodynamikk, og uten innhold. Er det innhold i boksen, og har den kanskje en rar form, kan forbruket være enda høyere. Med andre ord: Ta av skiboksen, når du ikke absolutt trenger den!

Full last: Merforbruk på 15-20 prosent. Det sier vel seg selv at en bil lastet med mennesker og diverse bagasje selvsagt koster noe på bensinkontoen. Likevel: Det er jo ikke hyggelig å alltid kjøre rundt alene - eller be vennene slanke seg...?

Takgrind: Koster 12 prosent ekstra i bensin. Dette var testens overraskelse. Bøylene du kanskje ikke gidder ta av, sluker en stor og unødvendig del av bensinforbruket.

Campingvogn: Ja, ja. Du kjører nok ikke rundt med den hele tiden, men altså: Den koster 61 prosent i merforbruk - beregnet for en fire meters vogn på 1.100 kilo.

Tilhenger: Merforbruk på 16 prosent. Men må du frakte noe, så må du...

Før starten: Start først motoren i det øyeblikk bilen skal kjøre. Det vil si: Sørg for å spenne bilbelte, innstille seter og speil først. Drivstoff som brukes til tomgang er unødvendig.

Stillestående: Slukk motoren, når bilen står stille. Det vil si under kødannelse og rødt lys. Høres det rart ut? Ja, vi er enige i det.

Kjørestil: Unngå tøffe akselerasjoner og harde oppbremsinger. Kjør jevnt, og i så høyt gir som mulig. Sett ikke bilen i frigir ned bakken, det gir mindre kontroll over bilen.

Effektivitet: Unngå korte kjøreturer. Sørg heller for å samle flere handleturer og transportoppgaver i samme tur. En varm motor er mer effektiv.

Bensinen: Kanskje du kan kjøre med lavere oktantall? Sjekk det, for her er det også litt å spare.

God tid: Her er det også et par dråper å hente. Kjører man hjemmefra i god tid, kjører man mindre agressivt, og forbruket blir lavere.

Tøm bilen: Mange kjører rundt med både det ene - og det andre - i bagasjerommet. Ut med det, og gjør bilen så lett som mulig. Som tommelfingerregel sier man at 100 kilo mervekt øker forbruket med 0,6 liter drivstoff (Beklager! Kilden hadde ikke opplyst hvor lang distanse det var snakk om, red.anm.)

Vask bilen: Ja, nå er vi i småtingsavdelingen. Men en ren bil har altså lavere luftmotstand.

Bilfrie søndager: Lag din egen personlige bilfrie søndag. Si til familien at dere skal være hjemme, eller bruke sykkelen, rulleskøytene eller føttene om dere skal noe sted.

Belønning: Det kan kanskje gå sport i å spare på bensindråpene. Innfør en belønning, eventuelt en kinotur til hele familien, når det månedlige drivstoff-forbruket kommer under et visst nivå.

Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten. Deler av artikkelen er tidligere publisert på DinSide Økonomi.