Bensin må koste 25 kroner literen

- dersom vi vil oppnå kutt i CO2-utslipp.

En dobling av bensinprisen til 25 kroner literen må til for å oppnå kutt i utslipp av klimagassen CO2 fra transport.

Det kommer fram i en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Rapporten slår også fast at lavere priser og store forbedringer av togtilbudet ikke vil ha særlig betydning for norske CO2-utslipp.

Billigste bensinkjede i 2007

Hvis man satser bare på lavere kollektiv-priser, blir gevinsten fra endrede transportmiddel-valg borte gjennom at folk reiser mer, og av at gående og syklende går over til å reise kollektivt. Det sier institutt-sjef Lasse Fridstrøm ved TØI til avisa Aftenposten.

Instituttets beregninger viser at en dobling av bensinprisen vil gi 19 prosent mindre biltrafikk i 2020 enn om prisene holdes konstant. Det vil igjen gi en reduksjon i utslippene på 12 prosent fra persontrafikken totalt, fordi noen av reisene vil flyttes til fly og buss.

En tredobling av prisen på bensin og diesel vil for øvrig kutte biltrafikken med 31 prosent, og gi en utslippsreduksjon på 18 prosent fra persontrafikken samlet.

Bli bensinrapportør

Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet tror ikke det er aktuelt å doble bensinprisen.

- Det rammer næringslivet, og folk som bor der tilgangen til alternativ transport er manglende. Restriktive tiltak for biltransporten må settes inn i områder hvor det finnes godt utbygget alternativ transport, som i byene, sier han

Fabel eller fremtidsscenario? Et par år tilbake så vi på hav effekten av det hypotetiske tilfelet bensin til 30 kroner literen.