HELLO BLIR ICE: Hello-kundene skal etter sommeren overføres til Ice.net. Hello mener det har lite å si for dem. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HELLO BLIR ICE: Hello-kundene skal etter sommeren overføres til Ice.net. Hello mener det har lite å si for dem. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Hello forsvinner, kundene overføres til Ice.net

Beholder prisene, mister Telenor-dekning

Fri roaming, dyr nettleie og lave priser gjorde at Hello trekker seg ut. Nå blir kundene tvangsflyttet.

Mobiloperatøren Hello var i hele fjor Norges billigste mobiloperatør i Dinsides pristester.

Men nå legger Hello på røret, og kundene må heller si hei til Ice. Samtlige privatkundener overføres nemlig snart til konkurrenten Ice.net – om de vil eller ei.

Det var Tek.no som først fikk bekreftet dette, etter riktige spådommer fra Inside Telecom.

– Vi ser at om du skal drive lønnsomt i Norge, og ha en bærekraftig business, er det en stor fordel å eie eget nett, sier Hello-sjef Nadir Nalbant til Dinside

– Da synes vi det var mest nærliggende å samarbeide med Ice.

Slik påvirkes kundene

Her er det viktigste Hello-kundene må vite foreløpig:

  • Hverken Ice eller Hello har foreløpig gått ut med noen informasjon på nettsider eller sosiale medier, noe de planlegger å først gjøre etter sommerferien. I september skal de trolig begynne å informere kundene om de praktiske detaljene.
  • Når selve skiftet skal skje, vil ikke Nalbant fortelle. Men Hello-kundene skal ikke trenge å gjøre noe. De blir overført til Ice.net uansett.
  • Hello og Ice.net har allerede identiske priser, samt tjenester som datarulling. Derfor skal det ikke være noen fare for prisøkninger. Nalbant mener for øvrig at de like prisene er tilfeldig.
  • Nalbant sier også at Hello-kundene vil få en «velkomstpakke» etter Ice-overgangen, uten å ville si mer om hva det innebærer.
  • Hello-kundene har i dag Telenor-dekning. Hos Ice.net får de dekning av både Ice sitt eget nett og Telia sitt. Nalbant mener kundene hans ikke vil merke noen forskjell.
  • Hello-kundene har hatt stive priser for data de bruker etter at datakvoten er oppbrukt. Hos Ice.net vil de bare oppleve at hastigheten blir strupet.
OPTIMIST: Kundene får det fint hos Ice.net, mener Hello-sjef Nadir Nalbant. Foto: Hello Vis mer

Men Hello er ikke død

Hvor mange kunder det dreier seg om vil ikke Hello ut med. I en børsmelding sies det at Ice.net forventer seg «over 40.000», men Nalbant sier de har «betydelig flere enn det».

I 2016 hadde de ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om lag 53.000 kunder, og de skal ha vokst siden den gang.

Hello, slik vi kjenner det i dag, forsvinner. Men det legges ikke ned. Hello tar med seg de 75 millioner kronene de får for kundene inn i planleggingen av framtida.

Sammen med Altibox, som eier halvparten av operatøren – trolig for å snart kunne gi Altibox-kunder tilbud om å også få mobilabonnement gjennom selskapet.

– Vi har fortsatt ambisjoner i mobilmarkedet. Men hvordan, og i hvilken form, kommer vi tilbake til etter sommeren, sier Hello-sjef Nalbant til Dinside.

Fri roaming ble dyrt

– Var det for dyrt for dere å ha såpass lave priser og samtidig leie Telenor-nettet?

– Jeg har sagt før at jeg ikke ønsker å gå inn i den debatten, men med de rammevilkårene som er der nå, så er det ingen hemmelighet at det er en stor fordel å være netteier, svarer Nalbant.

– Hva med fri roaming-kravet, bidro økte utgifter til roaming til nedleggelsen?

– Det handler om totalbildet. Vi har investert mye, hatt kraftig vekst, veksten har kostet, og vi ser at det er vanskelig å få lønnsomhet uten å ha eget nett. EU-direktivet og innføringen av fri roaming har bidratt til at vi fikk enda dårligere lønnsomhet enn vi hadde.