- Begrenser konkurransen

Forbrukerombudet avventer EUs nye forbrukerlov, men har tatt opp saken med teleselskapene, som aktivt bruker samsalg.

- Vi har gitt blad- og magasinbransjen lov til å legge ved tilleggsting på det nivået de har i dag inntil EUs forbrukerlov vedtas neste år. Dette fordi vi ikke ser noe poeng i å bruke store ressurser på et lovverk og en praksis som uansett vil bli endret da, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Gråsone

Hans holdning til samsalg er likevel negativ. Argumentet er at det virker begrensende.

- Det fører til at markedet ikke fungerer som det skal. Det begrenser konkurransen, og det liker vi selvsagt ikke, sier Thon.

Fjorårets dom i Markedsrådet var mot bladet Henne, og gjaldt en kalender som var lagt ved bladet.

En dom i Markedsrådet betyr en bot, som her var 300.000 kroner, dersom overtredelsen gjentas.

Vanskelig

Selv om ingen flere kalendere er lagt ved bladet Henne, skremmer ikke dette næringslivet fra å bruke denne type markedsføring.

- Juridisk er dette ofte vanskelig. Utfallet avhenger ofte om det er snakk om en 'tilgift' eller en 'pakke', som er tillatt. Slike spørsmål håper vi å slippe med EUs forbrukerlov, sier Thon.

Norske teleselskaper er blant verstingene når det gjelder samsalg. I samarbeid med Post- og teletilsynet sendte Forbrukerombudet (FO) i sommer et brev til selskapene Tele2, NetCom, Telenor Mobil, Telenor Plus og Canal Digital .

Reagerer

- Der ba vi om en oversikt over koblingene de benytter i markedsføringen samt hvorfor de brukes. Nå har vi fått svar fra alle, og før jul vil vi komme med en reaksjon mot selskapene, sier Thon.

FO har her henvist til Markedsføringsloven paragraf 9, som fastslår at vilkår "som nyttes eller tilsiktes nyttet i næringsvirksomhet overfor forbrukere kan forbys når de finnes urimelige overfor forbrukerne".

I tillegg har de brukt Forskrift om offentlig telenett og offentlig teletjeneste, som fastslår at prisene "skal fastsettes slik at sluttbruker eller tilbyder som kjøper overføringskapasitet eller teletjeneste ikke betaler for tjenester, funksjoner eller ytelser som er unødvendige for den tjenesten det er anmodet om."