Du forbrenner ikke mange kalorier av å skravle for mye med treningsvennene dine. Foto: Colourbox
Du forbrenner ikke mange kalorier av å skravle for mye med treningsvennene dine. Foto: ColourboxVis mer

Begår du disse treningstabbene?

Kanskje det er derfor kroppen står på stedet hvil?

Du har i lang tid vært regelmessig på treningssenteret. Du har gått på gruppetreningstimer, du har brukt styrkeapparater og har svettet mer enn noen gang før. Men hver gang du går på vekten, blir du like skuffet. For vekten er og blir den sammen.

Hva skjer? For trening skal jo være den beste måten å gå ned i vekt?

Vel jo, sammen med et sunt og balansert kosthold kan trening gjøre at du går ned i vekt. Men på veien til varig vektreduksjon er det mange misforståelser du kan møte på underveis.

Les også: Er du en gymterrorist?

Her er de største treningstabbene vi begår:

Svette = kalorier

Jo mer jeg svetter, jo flere kalorier forbrenner jeg, tenker du. Kroppen produserer varme når energiomsetninger er høy, noe som resulterer i økt svettproduksjon. Men det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder mengden som produseres - som temperatur, luftfuktighet og arv.

- Svette har ikke noe med å vektreduksjon eller kaloriforbrenning å gjøre. Dessuten er svette bare vann, som vil erstattes når du inntar væske igjen, sier forfatter og treningsekspert James A. Peterson ifølge WebMD.

Han mener det er et langt større problem at mange rett og slett ikke vet hvordan de skal trene. De vet ikke hvordan de skal bruke apparatene og de vet verken hvordan de skal følge eller lage et treningsprogram. Det gjør at mange ikke vil oppnå noe, mener Peterson.

Da er veien tilbake til den livsstilen som opprinnelig sørget for vektoppgangen veldig kort.

Hva vet du om trening? Test deg selv her!

For mye skravling

Og det betyr selvfølgelig for lite trening. Ja, det er lov til å skravle litt, men pass på, for plutselig har det gått en time uten at du har bevegd på kroppen din, og du må dra siden parkeringsbilletten din er i ferd med å gå ut.

Fokuser heller på treningen når du er på treningssenteret, og ta skravlingen på kafeen eller telefonen etterpå.

Les også: Ikke minst treningsgnisten. Her er noen tips

For lav intensitet

Trening, endelig har du litt tid for deg selv og mulighet til å lese. Mange går på apparater og gjør bevegelsene, men uten at de egentlig jobber noe særlig. Det samme gjelder hvis du lener deg for mye på treningsapparater med armene.

Selv om det er noe som beveger seg under deg, betyr ikke det at du vil gå ned i vekt! For hvis ikke intensiteten tilsvarer det nivået det burde, kan du like gjerne gjøre noe helt annet.

En annen måte å øke intensiteten på er å trene lengre og med høyere belasting. Ikke følg samme rutine hver gang. Hold på lengre, øk belastingen, og bruker du for eksempel tredemølle kan du øke distansen, variere stigningen og jobbe i intervaller. Du kan også få en god effekt av å bruke vekter som kan festes rundt ankel og håndledd for å få økt belastning.

Så mye må du trene

Trener alltid «fat burn»

Du velger kanskje dette programmet eller tilsvarende hver gang du trener på kondisjonsapparater. Ikke la deg lure av dette ordet, for i realiteten er ikke intensiteten så høy som du tror, men ligger på rundt 65 til 70 prosent av makspulsen.

Forskning viser imidlertid at jo høyere intensitet jo flere kalorier forbrennes – ikke bare mens du trener, men også etter at du er ferdig.

Les også: Her er treningen som forbrenner fett

Forbrenner mindre enn du tror

Når du jobber på kondisjonsapparater er du kanskje helt opphengt i hvor mange kalorier du forbrenner. Men husk at tallene som vises er veldig generelle, og det er mange andre faktorer som spiller inn. Maskinen kan fortelle at du har forbrukt 500 kalorier, mens du i realiteten bare har brukt halvparten.

Dette skjer særlig på apparater der du kan lure maskinen, som ved å lene deg framover på armene, for dette er jo ikke computeren i treningsapparatet klar over! Den regner ut forbruket basert på vekt, alder og tidsforbruk.

Les mer: Treningen du bare kan glemme

Bytter ikke treningsprogram

Når du følger det samme treningsprogrammet om og om igjen ser kroppen ingen grunn til å forandre på seg. Du vil sikkert oppleve noen forandringer i starten, men det vil stagnere etter hvert.

Selv om du liker treningsprogrammet ditt og føler deg fortrolig med apparatene du bruker, har du godt av å variere litt.

Les også: Få mer ut av styrketreningen

Punktforbrenning

Trener du 100 sit-ups hver dag for å få flat mage, eller har du investert i et treningsapparat som garanterer at du vil få six-pack eller en trent rumpe? Glem det!

For det første må du huske at genene spiller en stor rolle når det gjelder hvor fettet lagrer seg på kroppen. For det andre er det ikke mulig å punktforbrenne.

Trikset er å følge et variert treningsprogram, og da vil du etter hvert oppleve å gå ned i vekt på hele kroppen.

Les mer: Sannheten om sit-ups

Gal teknikk

Du vet kanskje ikke hvordan alle styrkeapparatene skal brukes, og det kan lett føre til at du tror du forbrenner mer enn du gjør. Ikke bare det, det kan øke risikoen skader. Er du usikker, spør en treningsveileder, noen som jobber på treningssenteret eller invester i en time med en personlig trener.

Les også: Personlig trener. Er det verdt det?

Stol heller ikke på at sidemann vet hvordan et apparat skal brukes. Spør alltid noen som virkelig kan!

For mye for fort

En annen måte å øke risikoen for skade er å starte for fort. Om du blir støl, er det ikke noe du skal engste deg for. Det er bare kroppens måte å fortelle deg at du bygger muskler. Men jobber du virkelig for hardt, vil det få langt verre konsekvenser enn noen støle lår.

For det første kan det føre til at du blir helt utmattet, noe som vil påvirke deg resten av dagen. Du øker risikoen for få belastningsskader og du kan til og med bli utbrent.

Om kroppen aldri får tid til å ta seg igjen, risikerer idrettsutøveren å bli utbrent. Typiske tegn på utbrenthet er muskel- eller leddsmerte, personlighetsforandringer, høy hvilepuls og redusert sportsutøvelse, skriver Norsk helseinformatikk.

For å unngå å overtrene kan det være lurt å få noen til å lage et treningsprogram for deg.

Husk også: Tren riktig for alderen