<b>MISFORNØYD?:</b> Regjeringen vil at norske forbrukere skal ha bedre klagemuligheter, også etter kjøp av tjenester. Foto: ALL OVER PRESS
MISFORNØYD?: Regjeringen vil at norske forbrukere skal ha bedre klagemuligheter, også etter kjøp av tjenester. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Bedre klagemuligheter for forbrukerne

Regjeringen vil at det skal bli enklere for forbrukerne å klage på flere tjenester, skriver NRK.

Regjeringen skal ved fremlegging av statsbudsjettet onsdag legge omtrent 19 millioner kroner på bordet til bedre klagebehandlingsordning, ifølge NRK.no.

– Det skal bli enklere for forbrukerne å klage. I tillegg skal de få muligheten til å klage på flere tjenester enn det de har i dag, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister, Solveig Horne til NRK.

Les også hvilke selskaper vi klager mest på

Stor seier for norske forbrukere

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Foto: CF/WESENBERG/KOLONIHAVEN.NO Vis mer


- Dette er en stor seier for norske forbrukere, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, til Dinside.

- Nå vil det bli mulighet til å klage innen alle områder hvor man opptrer som forbruker, sier Flønes.

Den største endringen fra i dag, hvor klagemulighetene i stor grad er knyttet til kjøp av produkter, er at det nå åpnes for å klage på tjenester.

- Det vil være noen få unntak, men i hovedsak skal forbrukeren kunne klage på de fleste tjenester, for eksempel om de er misfornøyde etter restaurantbesøk, hotellopphold, frisørbesøk eller med veterinærtjenester, sier Flønes.

Legges frem som lovforslag

Dersom lovendringen som skal ut på høring, blir vedtatt, er det Forbrukerrådet som vil få i oppgave å legge til rette for de nye klagemulighetene.

Tidligere har saker fra forbrukere som er misfornøyd med en del av disse tjenestene, gått til forliksrådet og eventuelt videre til retten for en løsning.

- Nå blir det Forbrukerrådet som vil forsøke å løse saken, eventuelt kan saken gå videre til en av de eksisterende klagenemndene. Det vil også bli aktuelt å vurdere om vi trenger klagenemnder innen flere områder, sier Flønes.

>> Her er alle klagenemndene