Bedre info om mobil-tjenester

I sommer slo Forbrukerombudet ned på tvilsomme leverandører av mobiltjenester. Det har gitt resultater.

«Vi ser at det er et marked vi må følge opp med jevne mellomrom.Anna Charlotte Neumayer fra Forbrukerombudet»


Har du noen gang bestilt ringelyder eller bilder til din mobiltelefon? Da er sjansen stor for at du har fått deg en liten overraskelse.

For de aller fleste leverandører av mobile innholdstjenester selger ikke enkeltstående produkter, men abonnementer. Det vil si at når du bestiller en ringelyd, et spill eller annet innhold til mobilen, oppretter du et abonnement, som du selv må stoppe. Gjør du ikke det, får du en sur ekstrautgift på mobilregningen hver måned.

Denne meldingen mottar du når du bestiller tjenester fra Jamba. Her ser du at de informerer om hvordan du stopper tjenesten. Du kan også sende kodeordet STOPP i en tekstmelding til leverandøren. Vis mer


Har du latt deg lure? Si din mening nederst.

Problemet hittil har vært at mange av selskapene som tilbyr slike tjenester ikke har informert godt nok om hvordan du stopper et slikt abonnement.

I en stor undersøkelse Forbrukerombudet gjorde i sommer kom det fram at hele seks av ti kontrollerte leverandører ikke ga klar og tydelig informasjon om hvordan en stopper abonnementet.

Undersøkelsen viste også at åtte av ti leverandører ikke opplyste av abonnementene ble fornyet automatisk. Fire av ti selskaper ga heller ikke klar og tydelig informasjon om pris.

Finn billigste mobilabonnement med DinSides mobilkalkulator.

Færre klager

Som følge av det nedslående resultatet, krevde Forbrukerombudet at leverandørene rettet opp markedsføringen sin. Nå forteller juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, Anna Charlotte Neumayer, at gjennomgangen av tjenestene har vært vellykket.

- De forholdene vi tok opp der er løst, sier Neumayer til DinSide.

Hun forklarer at siden opprydningsprosjektet startet i 2003, har de kommet lang vei.

Anna Charlotte Neumayer Vis mer


- Vi fikk satt visse standarder for bransjen, og de har vi tjent på.

Neumayer sier også at det var en oppblomstring av klager i sommer, men etter gjennomgangen har klagestormen roet seg ned.

Må være på vakt

Men selv om leverandørene av mobile innholdstjenester har skjerpet seg, vil Forbrukerombudet fortsette å følge tett med på bransjen.

- Vi ser at det er et marked vi må følge opp med jevne mellomrom. Her er det stadige utskiftninger, med nye leverandører som kommer på markedet. Vi kommer til å ha flere kontroller av nye leverandører, sier Neumayer.

Si STOPP

Det du bør være klar over når du bestiller en ringetone eller liknende, er altså at du som regel inngår et abonnement. Det betyr som oftest at du kan laste ned et antall tjenester i uken eller måneden, mot en fastpris.

Glomobi er en annen leverandør av mobile innholdstjenester. Vis mer


Mange leverandører har nå begynt å fortelle brukerne hvordan de stopper abonnementet, dersom du ikke ønsker å være bundet opp til leverandøren.

En grei huskeregel, for deg som vil avslutte abonnementet ditt er å sende STOP eller STOPP til nummeret leverandøren sender fra.

Da skal abonnementet opphøre. Forbrukerombudet, Telenor og NetCom har stilt krav til leverandørene at det skal være mulig å stoppe tjenestene på denne måten.

Blir du flådd uten å vite det?

Slik klager du

Føler du likevel at du har fått villedende informasjon om tjenesten du har bestilt, eller synes du for eksempel at selskapene "skjuler" viktig informasjon ved å skrive det i uleselig liten skrift, så bør du klage.

Det er Forbrukerombudet som behandler klager som dreier seg om markedsføring av slike mobile innholdstjenester. Klageskjemaet finner du her.

  • Her finner du alle retningslinjene for mobile innholdstjenester (PDF-dokument)
  • Finn billigste mobilabonnement.

    AKTUELT:


    Kilder: Forbrukerombudet, Jamba og Post- og teletilsynet.