Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Bedre enn sitt rykte

Tror du disse matvarene bare saboterer helsa? Da har vi en overraskelse til deg!

Lyser den røde sunnhetslampa når noen nevner pizza og biff? Noen matvarer har fått et ufortjent dårlig rykte og kan være langt bedre for deg enn du tror.

Hvis du i tillegg tilbereder dem på riktig måte, kan den mest smakfulle mat også være riktig så sunn.

Her er fem matvarer som er bedre enn sitt rykte, ifølge Susan Moores, talsmann for American Dietetic Association:

Les også: Fra fett til lett

1. Egg: Det har lenge vært antatt at mat med mye kolesterol, som egg, fører til høye kolesterolnivåer også i blodet vårt. Ernæringseksperter vet nå at for folk flest har kolesterolmengden i en bestemt matvare liten effekt på blodkolesterolet.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Hvorfor er det sunt? Egg er fulle av næring. Ett egg har knappe 75 kalorier, men inneholder hele 13 essensielle næringsstoffer. I tillegg til proteiner, inneholder egg kolin som blir sett på som helt nødvendig for hjernens utvikling. Egg inneholder også blant annet vitamin E, jern og sink.

Også Jeanette Roede mener du kan spise egg med god samvittighet:

Slik spiser du dem best: Så naturlig som mulig. Nyt dem kokt, som eggerøre, blandet med grønnsaker eller oppkuttet spritet opp med en liten dæsj lettmajones. Spis dem gjerne sammen med grovbrød.

Steker du derimot egget og spiser det sammen med for eksempel bacon eller overstrødd med ost, kan det ikke lenger kalles sunt.

2. Pizza: Pizza er en ernæringsmessig kameleon. Avhengig av hva du fyller den med, kan den være en skikkelig fettbombe eller et sunt og vitaminrikt måltid.

Hvorfor er det sunt? I teorien representerer en bit pizza en rekke matvaregrupper. Med en bunn av sammalt hvete får du i deg fullkorn som blant annet er fullt av sykdomsbekjempende antioksidanter. Tomatsausen er sprekkferdig av antioksidanten lykopen, betakaroten og vitamin C. Hvis du i tillegg topper med ekte mozarella-ost, får du en sunn dose kalsium.

Slik spiser du den best: Sammalt hvete er et must. Smør tykt på med tomatsaus og hold igjen når du strør på ost og magert kjøtt. Vær spandabel med grønnsakene.

3. Oksekjøtt: Fettinnholdet, og da særlig den store mengden mettet fett i enkelte av kjøttdelene, har gitt oksekjøtt et dårlig rykte.

Hvorfor er det sunt? En porsjon på 85 gram magert kjøtt inneholder 50 prosent av proteinmengden folk flest bør få i seg i løpet av en dag, og nesten 40 prosent av sink- og vitamin B12-dosen. Magert kjøtt er også en god kilde til selen, som mange mener kan redusere enkelte kreftformer, i tillegg til B6 og jern.

Trøstespiser du helst søtt eller kjøtt? Les mer her:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Slik spiser du det best: Hvorvidt vi kan gi rødt kjøtt tommelen opp, avhenger av porsjonsstørrelsen og hvor på oksen kjøttet kommer fra. Hold porsjonene til 85-115 gram i ferdig tilberedt vekt. Velg magert kjøttdelene som indrefilet, ytrefilet og flatbiff. Skjær bort synlig fett og mariner i smakfulle sauser med lite fett. For å holde fettet i sjakk, stek gjerne kjøttet i ovnen - men hold igjen på smør og olje. Du kan også koke kjøttet i kraft.

Les også: Mett med proteiner

4. Müslier/frokostblandinger: Det tilsatte sukkeret i frokostblandinger gir deg en rekke unødvendige kalorier.

Hvorfor er det sunt? Mens noen ferdigsøtede müslier er overlesset med sukker, kan andre merker gi oss en rekke vitaminer og mineraler, også de som mange av oss ikke får nok av: vitamin D, vitamin E, magnesium og kalsium. Noen ferdigsøtede müslier kan også gi oss verdifullt fiber og fullkorn.

Slik spiser du dem best: Noen ernæringseksperter anbefaler to porsjoner müsli hver dag, men ei skål burde være nok for de fleste.

Det første på ingredienslista bør være et fullkorn, som sammalt hvete eller havregryn. Ingrediensen som det er mest av i matvaren, står nemlig alltid først i ingredienslista. Legg til frukt selv i stedet for å kjøpe müslier som allerede er fullesset med tørket og mer sukkerholdig frukt. Sukkeret på ingredienslista bør ikke være mer enn 8-10 gram. Drikk opp melken på bunnen av tallerkenen, fordi enkelte av ingrediensene som er tilsatt, forsvinner inn i melka.

Slik går du ned i vekt med sunn frokost:

5. Hermetisk frukt og grønt: Mange tror at hermetikk inneholder færre næringsstoffer enn friske produkter.

Hvorfor er det sunt? Hermetisk frukt og grønnsaker plukkes og hermetiseres når de er på sitt mest modne, de kokes raskt og forsegles slik at næringsstoffene ikke går tapt. En rekke studier har funnet at vitamininnholdet i hermetisk eller frossen mat kan sammenlignes med ferske produkter.

Etter noen dager kan i tillegg fersk mat miste en betydelig mengde av enkelte næringsstoffer, som vitamin C. Hermetisk mat holder på næringsstoffene i opptil to år.

Slik spiser du dem best: For å holde på næringsstoffene bør du lagre hermetikken mørkt og kjølig. Velg frukt som er hermetisert i sin egen jus framfor de som er hermetisert i sirup. Opptil halvparten av saltet i hermetiske grønnsaker kan vaskes vekk under rennende vann.

Kilde: MSNBC