Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Bedre enn sitt rykte

Spis kokosnøtter, så reduserer du risikoen for diabetes.

Det er ikke bare klin kokos å spise kokos - i alle fall ikke for mus.

Ny forskning viser nemlig at et kosthold som består av mye kokosnøttolje kan redusere risikoen for diabetes type 2, ifølge Daily Mail.

Det antas at oljen forhindrer insulinresistens. Det er når muskler og fett ikke lengre reagerer på insulin, hormonet som sørger for at kroppen tar til seg sukker. Insulinresistens er et kjent forstadium til diabetes type 2.

Det er australske forskere som i forsøk på mus har kommet fram til at det kan være hensiktsmessig med kokosnøttolje.

Slank av fett
Bli mett med rett fett

Sunnere fettkjeder

Det var mindre risiko for at musene som fikk i seg mye kokosnøttolje ble insulinresistente, sammenliknet med musene som fikk annet matfett.

Kokosnøttolje har lenge slitt med et dårlig rykte siden den er kjent for å være rik på mettet fett, som kan øke kolesterolnivåene.

Les også: Palmeolje-prostest på Facebook

Men nå presiserer forskerne at kokosnøttfett kommer fra såkalte mellomkjedete fettsyrer, som er langt sunnere enn langkjedete fettsyrer som opptrer i animalsk matfett som smør og flesk.

- Ingen kosthold bestående av mye fett er bra for oss. I et typisk vestlig kosthold kan kombinasjonen av langkjedete fettsyrer føre til et overskudd som kroppen ikke takler. Det bidrar til den globale økningen av overvekt og diabetes type 2, sier studieforfatter Dr. Nigel Turner ved Sydney's Garvan Institute of Medical Research, ifølge Medical News Today.

Ulempen med å få i seg for mye kokosfett er at det kan føre til for mye fett i leveren. Forskerne anbefaler å kombinere inntaket av kokosnøttolje med fiskeolje fordi den øker fettforbrenningen i leveren.

Denne maten gjør deg slank

Studien er publisert i tidsskriftet Diabetes international journal.