Bedre blære etter fødsel

Mange kvinner sliter med blæreproblemer under graviditeten. Men disse plagene forsvinner fort etter fødselen, viser en studie.

Tenk deg at du må tisse hele tiden. Du befinner deg plutselig i en situasjon der du må tisse hyppig gjennom hele dagen, og plages med forstyrret nattesøvn og må stå opp fem-seks ganger, minst, i løpet av natten for å tisse. Dette er realiteten for svært mange gravide kvinner.

En studie viser at disse plagene heldigvis er forbigående, i følge Reuters Health.

Forskere fulgte 344 gravide kvinner. 45 prosent av dem hadde overaktive blæresymptomer innen svangerskapets 36. uke. 15 prosent hadde en overaktiv blære, i tillegg til urininkontinens og problemer med urinlekkasje.

Tre måneder etter fødselen hadde kun 8 prosent problemer med en overaktiv blære, og opplevde hyppige behov for urinering. Kun 3,5 prosent hadde urininkontinens.

Det er flere grunner til at gravide kvinner kan få en midlertidig overaktiv blære: Økt vekt og press på bekkenbunn, endret posisjon av blære og urinrør, skade på nerver som er med på å styre blærekontrollen og endrede hormonnivåer under graviditeten.

Studien til Dr. Henriette Jorien van Brummen og hennes kolleger ved University Medical Center Utrecht i Nederland, er publisert i British Journal of Urology (BJU).

Påvirker livskvaliteten
Det er kjent at mange gravide kvinner får problemer med å kontrollere blæren sin under graviditeten, men det er gjort lite forskning på hvordan dette påvirker livskvaliteten deres.

Kvinnene i studien som meldte om en overaktiv blære mot slutten av svangerskapet, men uten urinlekkasje, meldte at det ikke påvirket livskvaliteten deres i en negativ retning. Ytterligere problemer som urininkontinens derimot, virket inn på kvinnens følelsesmessige velvære.

- Dette er et problem helsepersonell må ta opp med gravide kvinner og de som nettopp har født, da det kan føre til store problemer, sorg og smerte, sier van Brummen.

Kan forebygges
En overaktiv blære kan som oftest behandles både med medikamenter, elektrostimulering eller operasjon. Et annet godt alternativ er å trene opp muskulaturen. Og slik trener du bekkenbunnen:

- Først må du finne de riktige musklene, og være bevisst på at du trener musklene i skjeden på en riktig måte. Du skal trekke musklene i skjeden opp og innover og rundt åpningene. Kjenn etter med en finger i skjeden at du trekker musklene sammen og oppover. Tre ganger hver dag; 10 - 12 sammentrekninger ved at du trekker musklene opp og sammen og holder sammentrekningen i seks til åtte sekunder hver gang, sier Kari Bø, professor ved Norges idrettshøgskole.

Risikoen for å utvikle inkontinens kan gå i arv mellom mor og datter.

Botox kan hjelpe deg til å beholde et ungt ansikt, men nå tyder mye på at det kan holde blæren din i form også.

 

Mozon.no, 10.05.2006