- Det er verdt å undersøke dette videre. Forskerne har tross alt sett nærmere på hvordan man kan løpe på en mer naturlig måte, kommenterer en som ikke var med på studien. Foto: colourbox.com
- Det er verdt å undersøke dette videre. Forskerne har tross alt sett nærmere på hvordan man kan løpe på en mer naturlig måte, kommenterer en som ikke var med på studien. Foto: colourbox.comVis mer

Bedre å løpe barbeint

Løping uten sko gir mykere landing.

Husker du sør-afrikanske Zola Budd, som løp seg til den ene seieren etter den andre på 80-tallet, helt barbeint?

Det er ikke mange som har kopiert stilen hennes siden, men hvem vet hvordan det blir i tiden framover? For nå har forskere funnet ut at å løpe uten joggesko kan være bedre for beina enn å løpe med joggesko, melder WebMD.

Her er de beste joggeskoene

Løpesko er nytt i tiden

Årsaken til dette er at løpere som ikke bruker joggesko vanligvis lander på fotbuen sin – eller fremre del av foten, eller de lander på helt flate føtter, mens løpere som bruker joggesko har en tendens til å lande på hælen først.

- Polstrede joggesko kan virke behagelige å ha på seg, men de kan faktisk forårsake mer skade, sier professor Daniel Lieberman ved Harvard University og hans kolleger.

De kommenterer videre: - Mennesket har løpt i millioner av år, men moderne løpesko kom først på banen i 1970-årene. Våre forfedre løp med andre ord alltid barbeint eller i lett fottøy som sandaler eller mokasiner.

Syv tips før du løper

Forskerne studerte løpere fra USA og Kenya mens de løp på løpebaner. Alle testpersonene løp minst 20 kilometer i uken. På grunn av sine forskjellige bakgrunner hadde de også forskjellige erfaringer med sportsutstyr. De som hadde vokste opp i USA hadde alltid brukt joggesko, eller brukte joggesko i en stund og deretter byttet til barbeint løping. Testpersonene fra Kenya vokste opp med å ha bare føtter, men noen hadde begynt å bruke joggesko når det ble voksne.
Les også: Løp med riktige sokker

Lander forskjellig

Selv om de fleste løper på forskjellig måte, ser det ut til at personer som løper barbeint lander først på fotbuen før de trekker ned hælen, ifølge resultatene. Til forskjell lander omkring 75 prosent av de som bruker joggesko på hælene først. Ifølge studien er det større risiko for å bli skadet når man lander på denne måten.

For forskerne så også at når barbeinte løpere lander på fronten av foten, reduserer det den reelle vekten som kolliderer med bakken. Lieberman tegner dette bildet av noen som løper med moderne løpesko: Det er som om noen slår hælen din med en hammer som tilsvarer to til tre ganger kroppsvekten din. Dette støtet, som er relativt hardt, skjer mange ganger i løpet av en kort periode, forklarer han til Live Science.

Joggesko er ferskvare, mener noen

Løpe barbeint fra nå av?

Forskerne oppfordrer heldigvis ikke alle til å kaste joggeskoene sine og løpe barbeint fra nå av.

- Ha det moro og gjør som du vil. Likevel, skal du lande på hælen din, er det fornuftig å investere i noen gode sko som er designet til å ta unna for støtene slik at risikoen for skade reduseres, sier Lieberman.

Samtidig oppfordrer han alle som liker å bruke joggesko til å øve seg på å lande på fotbuen først.

- Men det krever at man styrker muskulaturen i leggene og føttene, sier han, men minner om at denne forandringen bør finne sted sakte men sikkert, og ikke på en gang.

- Min store bekymring er at mange kommer til å få betennelse i akillessen, hvis det skjer for fort, avslutter han.

Han innrømmer også at det må flere studier til for å bekrefte at å løpe barbeint virkelig reduserer risikoen for skader.

Lokk fram løpelysten

- Det er verdt å undersøke dette videre. Forskerne har tross alt sett nærmere på hvordan man kan løpe på en mer naturlig måte, kommenterer antropolog Brian Richmond ved George Washington University, ifølge The Boston Globe. Han var ikke med på studien.

Studien er publisert i tidsskriftet Nature.