Barn får leseproblemer av TV

Barn som lever i hjem der TVen står på mesteparten av tiden har vanskeligere for å lære å lese enn andre barn.

En forskningsrapport som ble presentert denne uken, basert på en spørreundersøkelse av foreldre, viser at 34 prosent av barn mellom 4 og 6 år som bor i hjem der TVen står på mesteparten av tiden kan lese.

I hjem der TVen står på sjeldnere kan 56 prosent av barna i samme alder lese.

Studien er gjort av Kaiser Family Foundation and Children's Digital Media Centers.

- Å se på TV er mye dårligere for barns læring enn å leke, bli lest for eller prate med foreldre, sier barnelege Henry Shapiro, som leder utvikling- og oppførselsavdelingen til den amerikanske foreningen for barneleger.

Rapporten viste også at foreldre for det meste har et positivt syn på barnas bruk av TV og datamaskiner.

72 prosent av de spurte sa at datamaskiner stort sett hjalp barna med å lære seg noe nytt, og 43 prosent mente det samme om TV. 27 prosent mente at TV var skadelig for barnas læring, og 21 prosent mente det ikke spiller noen rolle.

Shapiro mener det ikke bare er dårlig at barn sitter foran TVen.

- De er hjemme, sikre, og de lærer ting, sier han.

- Dette er bare en del av prosessen med å ta i bruk et nytt medium, og det gir barna sjansen til å bli konkurransedyktige senere i livet, sier han.

Men medaljen har en bakside - for mye TV kan føre til at barna blir overvektige, ikke sover nok og ikke får nok tid sammen med voksne.

- Alt koker ned til foreldrenes involvering som ledere og mentorer som kan oppmuntre barna til personlige vekst og læring, sier Shapiro.

Mozon.no, 29.10.2003