Vis mer

Barn får for lite vitamin D

Barn som mangler vitamin D kan få flere alvorlige sykdommer.

Denne måneden kommer det fram i en rekke amerikanske medier at hele sju av ti amerikanske barn ikke får i seg nok vitamin D. Disse barna blir mer utsatt for å få hjertesykdom i voksen alder, rakitt (engelsk syke) og svake bein.

D-vitaminmangel kan også se ut til å være en medvirkende årsak til en rekke andre sykdommer, blant annet multippel sklerose, tuberkulose, diabetes og kreft, men her er dokumentasjonen fortsatt mangelfull, ifølge Kreftforeningen.

Vitamingudie fra A til Å

De nye amerikanske resultatene kommer fram i to ny studie der forskerne har sett på dataene til mange tusen barn, som ble registrert mellom 2001 og 2004. Begge studiene er publiert i tidsskriftet Pediatrics.

Den ene studien fant i tillegg at barna med vitamin D mangel er mer utsatt for å få høyt blodtrykk, høye blodsukkernivåer og lavere nivåer av det “gode” kolesterolet (HDL)

Justerte for andre faktorer

Selv etter at forskerne justerte for andre faktorer som kan øke risikoen for hjertesykdom, som overvekt, mengden fysisk aktivitet, etnisitet, alder, sosioøkonomisk status og kjønn, kom det klart fram i studien at barn med lave vitamin D-nivåer har økt risiko for å bli hjertesyke som voksne.

Det mange kanskje ikke er klar over er at det er vanskelig å dekke behovet for vitamin D gjennom kostholdet.

Vitaminer gir snille barn

Sol og tran

Den aller beste kilden til vitamin D er noe vi har sett lite av i sommer, nemlig solen. Når UV-strålene treffer huden, dannes vitamin D i underhudsvevet.

Ifølge ekspertene får man nok vitamin D ved å sole seg daglig i ti minutter når solen står høyt på himmelen. Man behøver ikke å kle av seg alt. Å blotte armer og ansikt holder.

Vi får for lite sol

Vitamin D får vi også gjennom kosten, ved å spise fet fisk, ta tran eller vitamin D-tilskudd.

Den type fet fisk som gjelder er: sild, makrell, laks og ørret. Vitamin D finnes også i Sanasol, Biovit og i Omega 3-kapsler tilsatt vitamin D, samt i matvarer som smør, margarin og flere melketyper (ekstra lett melk, Tinemelk SMAK, skolemelk med smak og laktoseredusert lettmelk).

Anbefalt daglig inntak

Anbefalt inntak av vitamin D er 10 mikrogram/dag fra 6-23 måneders alder og for de eldre enn 60 år. For barn og voksne fra 2 år opp til 60 års alder er anbefalingen 7,5 mikrogram/dag, ifølge Helsedirektoratet.

Forskerne bak begge studiene ønsker ikke å skremme foreldre med de nye studieresultatene.

- Vi trenger flere studier for å bekrefte resultatene. Likevel burde ikke barna tilbringe for mye tid ved TV-en eller PC-en. I tillegg burde de drikke mer melk, oppfordrer de.

I Norge ser man også flere barn med vitamin D-mangel, ifølge Tine. Mange innvandrere er spesielt utsatt for mangel av flere årsaker. Mange har ikke tradisjon med å bruke fet fisk og tran.

Kilde: Medline Plus