Jørgen Jacobsen er ikke som andre kunder. Det var nemlig ikke pris som var det viktigste kriteriet da han skulle velge ny bank. For Jacobsen var det viktigere å slippe unna kodebrikken.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Jørgen Jacobsen er ikke som andre kunder. Det var nemlig ikke pris som var det viktigste kriteriet da han skulle velge ny bank. For Jacobsen var det viktigere å slippe unna kodebrikken. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

– BankID er en grusom løsning

Jørgen Jacobsen var så lei at han like godt byttet bank.

I 2012 var det svært få av oss som faktisk byttet bank. I fjor var det bare fem prosent som tok seg bryderiet med å bytte hovedbankforbindelse, mens seks prosent tok i bruk en ny tilleggsbank. De som bytter oppgir service og pris som hovedårsak til at de bytter bank.

Men hvor stort bryderi er det egentlig å bytte bank? Svært lite, skal vi tro Jørgen Jacobsen.

Les også: Nå vil banken være «partyfikseren» din

Endelig kvitt BankID

Hvorfor styre med kodebrikken når man kan ordne alt med mobilen? Jørgen Jacobsen byttet like gjerne bank for å få det som han ville. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


For Jacobsen var det hverken pris eller service som var utslagsgivende for bankbyttet. For denne bankkunden var det ønsket om moderne og smidige bankløsninger som sto øverst på ønskelisten. Kanskje ikke så rart når han selv jobber som programutvikler til daglig.

– Jeg synes at BankID er en grusom løsning. I hverdagen fungerer det mye bedre med en sms-løsning enn med kodebrikke. BankID er dessuten en utdatert teknologi, og Java-problemene snakker for seg selv, sier Jacobsen.

Hos Skandiabanken logger han inn i nettbanken med mobilen. Da er nettbanken alltid tilgjengelig, selv om kodebrikken kanskje ligger igjen hjemme.

Tilbudet likner på dette, som ikke er for alle: 22 nye banker får BankID på mobil

Smidig bytte

Selve bankbyttet opplevde Jacobsen som en smidig prosess. Hos Skandiabanken ordner man det meste selv på nettet, og man kan følge behandlingen av søknaden underveis.

– Den nye banken sørget for å betale ut lånet i den gamle banken, så det var veldig enkelt. I tillegg ble efaktura-avtalene overført til den nye nettbanken, mens AvtaleGiroene måtte overføres manuelt, sier Jacobsen.

At det skal være noen stor bøyg å bytte bank kan med andre ord bare slå fra seg:

– Det er ikke noe vanskeligere å bytte bank enn å bytte mobilabonnement. Folk burde bytte mye oftere, sier Jacobsen.

Faktisk er bankene pålagt å gjøre bankbyttet så enkelt som mulig for kundene. Finansportalen har også en bytte bank-tjeneste som kan bidra til å underlette prosessen for deg.

Les også: Bitcoin er den nye penge-snakkisen

Bedre betingelser på kjøpet

Det var ikke de store forskjellene på boliglånsrenten når Jacobsen byttet fra den gamle lokalbanken til Skandiabanken tidligere i år. Men noe billigere ble det.

DinSides beregninger viser at at selv små rentereduksjoner kan ha stor effekt over lånets løpetid, særlig hvis du bytter til en bank uten etableringsgebyrer. Dagens beste tilbud på boliglån finner du enkelt med DinSides rentekalkulator

Hva foretrekker du – kodebrikke eller mobilløsning? Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen.