POPULÆRT: Bank på mobil og nettbrett, eller såkalt mobilbank, er en nyhet nordmenn vet å utnytte seg av.  Foto: Sparebank 1|
POPULÆRT: Bank på mobil og nettbrett, eller såkalt mobilbank, er en nyhet nordmenn vet å utnytte seg av. Foto: Sparebank 1|Vis mer

Bankene med mest fornøyde kunder

Nordmenn liker Skandiabanken best. Og snart kan de like mobilbank bedre enn nettbank.

Skandiabanken har god grunn til å smile om dagen.

I fjor vant de først pris for den sikreste nettbanken, før de fikk vite at de hadde de mest fornøyde kundene, ifølge en måling fra EPSI Ratings.

Les også: Derfor skal Skandiabanken ha Norges sikreste nettbank

Nå er årets måling klar, og konklusjonen er den samme: Skandiabanken scorer høyest på kundetilfredsheten i privatmarkedet.

– Fire ut av fem Skandiabanken-kunder er godt tilfreds, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI i en pressemelding.


Du ser resultatene fra alle bankene i boksen til høyre.

Yngst og eldst

Nordmenn er mest fornøyd med banken sin sammenliknet med danskene og svenskene, som også deltar i samme rangering. En av grunnene kan være at nordmenn er flinke til å ta i bruk nye banktjenester, som nettbank, og i den senere tid: Mobil- og brett-bank.

Mange banker har det siste året rapportert om stadig høyere bruk av mobilen til banktjenester, og dette viser også EPSI Ratings-undersøkelsen. Ifølge deres tall bruker nå 19 prosent mobilbank; opp fire prosentpoeng fra i fjor. Og de som bruker mobilbank, bruker den ofte: I snitt to ganger i uken.

De ivrigste er ikke overraskende de yngste, mellom 18 og 29 år. Og denne aldersgruppen er også blant de mest fornøyde bankkundene: 73,5 prosent av disse anses som tilfredse kunder, bare slått av de over 60 år.

En pengeoverføring kan ta mange dager – hvordan gjøre det raskest?

"EKSPLOSIVT": Direktør for digitale tjenester Ingjerd Blekeli Spiten i DNB forteller om stor vekst i mobilbanken deres. Foto: DNB Vis mer


Mobilbank-revolusjonen

Sparebank 1 spådde nylig at mobilbanken snart vil bli mer populær enn den tradisjonelle nettbanken. Antall innlogginger på mobilbanken ligger hos dem tett opp mot innlogginger på nettbanken.

– Foreløpig har mobilbanken færre brukere, men altså hyppigere bruk. Antall mobilbankkunder øker imidlertid kraftig hver måned. I begynnelsen av neste år vil vi for første gang kunne oppleve at mobilbanken vil gå forbi nettbanken i antall pålogginger, sier mobilbanksjef Baard Slaattelid i SpareBank 1-alliansen i en pressemelding.

DNB meldte nylig om liknende vekst for sin BankID på mobil, som erstatter kodebrikken, samt deres mobilbank.

– Antall brukere av mobilbank og BankID på mobil har økt eksplosivt de siste årene, forteller direktør for digitale tjenester i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten, i en pressemelding.

Hvordan betaler du helst regningene? (Avsluttet)
Via PC/Mac(69%) 458
På nettbrett(20%) 132
På smartmobilen(11%) 73
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Om veksten fortsetter, tror DNB at 30 prosent av all bruk av nettbank vil skje via mobilen i løpet av 2014. Og bare for å understreke poenget med enda en bank:

– Siden midten av november har antall innlogginger i mobilbanken mer enn fordoblet seg, sa leder for bankvirksomheten John Sætre i Nordea Norge i februar.

Alt du lurer på – slik fungerer kodebrikken til nettbanken din