<B>SLITER: </B>Kundene sliter med å bruke Java i nettbanken, og bankene sliter med å hjelpe kundene med problemene.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press
SLITER: Kundene sliter med å bruke Java i nettbanken, og bankene sliter med å hjelpe kundene med problemene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over PressVis mer

Bankene må selv supportere Java

Har egne ansatte for å hjelpe BankID-brukere med Java-problemer.

Det er i all hovedsak to ting som irriterer BankID-brukerne: Java og kodebrikken. Sistnevnte må vi leve videre med når nye BankID 2.0 slippes i høst, men Java blir vi kvitt én gang for alle.

BankID 2.0 skal nemlig kunne kjøre i alle nettlesere, på alle plattformer, uten å kreve noe tilleggsprogramvare installert.

Også bankene gleder seg nå til å slippe Java. De bruker nemlig mye tid og ressurser på å hjelpe kundene deres med Java-trøbbel.

Har 30 Java-hjelpere

- Dette betyr en ny hverdag for kundesenteret vårt, sier konserndirektør Trond Bentestuen i DNB til BankID.no.

Hos konkurrenten Nordea jobber nesten 30 av de 250 på kundesenteret en og alene med å hjelpe frustrerte nordmenn med Java-problemer. Dette til tross for at Java strengt tatt ikke er bankenes ansvar, men et produkt fra Oracle.

- Det vil bli en stor endring for oss at så mange mennesker kan brukes til andre oppgaver for kundene. Kundene opplever dette mer som et bankproblem enn et Java-problem. Det blir derfor fint å kunne snakke med kundene om viktigere ting, sier kundesenter-leder Øystein Gamst Sandli i Nordea til nettsiden.

Les også: Kan man se for seg en BankID helt uten kodebrikke?

NY HVERDAG: Med BankID 2.0 skal det ikke spille noen rolle om du logger deg på nettbanken fra mobilen, PC-en eller nettbrettet. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Han får støtte fra utviklingssjef Ole Øien i Danske Bank:

- Vi har opplevd det som krevende å supportere en tredjeparts løsning. Det blir en enklere hverdag når vi slipper dette.

Telefonkø etter oppdateringer

Når Java oppdateres skrives det ofte mye om eventuelle sårbarheter oppdateringen fikser. Og dermed: Hvor viktig det er å faktisk oppdatere. Men dette er ikke alltid bare, bare, og bankenes telefoner kimer derfor ekstra intenst etter Java-oppdateringer.

- Vi har i løpet av tiden lært mye om Java, og har fått god selvhjelpinformasjon på nettsiden vår. Vi vet at 80 prosent av kundene våre går inn på nettsiden før de ringer, men likevel blir det en kø av henvendelser de første døgnene etter oppdateringer i Java. Spesielt er dette vanskelig for eldre kunder, forteller Sandli.

Også det faktum at BankID nå vil fungere på mobile plattformer er naturlig nok positivt for bankene. Ifølge mobilbank-sjef Baard Slaattelid i Sparebank 1-gruppen bruker nå 13 prosent av kundene kun mobilbank. Foreløpig har den vært begrenset, blant annet på grunn av BankID sin avhengighet av Java, som kun fungerer på PC-er.

- BankID 2.0 åpner den mobile døren på vidt gap, sier Slaattelid til BankID.no.

Må jeg egentlig ha Java installert, og hvordan kvitter jeg meg med den?