Hva gjør du når det ikke går an å ta ut penger i banken?  Foto: Per Ervland
Hva gjør du når det ikke går an å ta ut penger i banken? Foto: Per ErvlandVis mer

Bankene forandrer seg

Kontantene forsvinner, og banken flytter til butikken.

Stadig færre banker lar kunden ta ut penger i filialen, og går over til å bli rene rådgivningsfilialer.

Med andre ord: Hvis du trenger hjelp til sparing, lån eller investering, da kan du trygt gå i banken. Men hva hvis du har mistet eller sperret kortet ditt, og ikke lenger kan gå i banken for å ta ut penger?

Nå blir det enklere å bytte bank

- Dette er veldig trist for de som baserer økonomien sin på kontantuttak. Det er ikke ofte jeg er i banken, men når jeg er der, møter jeg stort sett eldre mennesker, sier Odd Grann, tidligere generalsekretær i Norges Røde Kors, medlem av Det Sentrale Eldreråd i Oslo.

- Man må legge til rette for eldre. Stortinget ga ut en pressemelding i fjor der intensjonen deres var at informasjonssamfunnet skulle være for alle. Det er ikke slik i dag, sier Grann.

Legger penger under madrassen

Han er redd for at eldre som får lenger vei til banken, kommer til å ta ut mer penger av gangen, og legge dem under madrassen. De som ikke vil rette seg etter nye systemer, blir satt i en vanskelig situasjon.

- Det blir ikke noe enklere for eldre mennesker om man ikke får tatt ut penger i banken. Jeg vil si at det er et dårlig trekk ovenfor seniorer. Selv er jeg fullstendig enig i at det er fornuftig å bruke bankkort, og har hatt det hele veien selv. Men det er de eldre menneskene som ikke har bankkort fordi de ikke vil la andre ta del i deres personlige økonomi. De tror at når de gir fra seg kortet og slår koden i en skranke, så får folk vite om det, sier Grann.

Her er fremtidens bank

Ta hensyn til eldre

- Det skjer stadig endringer blant forbrukerne, nå er det 2,8 millioner nettbankkunder i Norge. Færre mennesker oppsøker filialene, og de som gjør det trenger rådgivning rundt lån eller sparing. Det er en helt naturlig endring, sier Leif Osland, kommunikasjonsdirektør i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).

Osland mener at bankene bør ta hensyn til eldre kunder.

Bank og brød

Både DnB NOR og Postbanken har laget systemet bank i butikk, og nettbanken har tatt over for mange av tjenestene i banken.

DnB NOR har idag 800 dagligbanktjenester i butikk, og skal åpne 400 til før nyttår.

- Vårt nye konsept er bank i butikk. Nettbank, mobilbank og bank i butikk har overtatt for daglig bank. I bank i butikk kan man både ta ut penger og betale regninger, sier Aud Helen Rasmussen, informasjonssjef i DnB NOR.

- De ansatte i matbutikkene er vant til å håndtere penger, og de får opplæring. Men man får ikke kjøpt valuta i butikken, det må man fremdeles gjøre i banken, sier Rasmussen.

- Det er en voldsom endring i kundenes adferd. Før dro kundene i banken en gang i uka for å betale regninger og ta ut penger, nå gjør kundene det samme, men i nettbanken, sier Rasmussen.

Bank i butikk er spesielt praktisk for eldre kunder, mener Rasmussen.

- Eldre mennesker synes butikk i bank er veldig bra. Man kan handle mat samtidig som man er i banken, sier Rasmussen.

Nordea har gjort om noen kontorer til rene rådgivningskontorer, og resten har blitt blitt stående slik de er.

- Ettersom flere kontorer blir gjort om til rene rådgivningskontorer, vil vi også ha økt bruk av automater for innskudd og uttak. Foreløpig er hovedvekten kontorer på den gamle måten, og vi beholder kontorene slik de er der det er interessant, sier Thomas Sevang, informasjonssjef i Nordea.

Kommer an på kunden

Thoralf Granerød, informasjonsdirektør i Sparebank1, sier at bankens tilbud kommer an på hva kundene vil ha.

- Vi har mobilbank og nettbank, men vi kommer til å la bankene være som de er. Det er kundens behov som vil bestemme hva vi har behov for, sier Granerød.