SJOKK: I dette brevet får mannen beskjed om at depositumskontoen han hadde opprettet aldri hadde noen penger.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SJOKK: I dette brevet får mannen beskjed om at depositumskontoen han hadde opprettet aldri hadde noen penger. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

– Banken rotet bort depositumet!

Depositumskonto stod tom i seks år, og DNB nektet å tilbakebetale leieboeren.

22. desember 2006 skrev en 48-åring under kontrakt om opprettelse av en depositumskonto hos DNB. I kontrakten står 9.382 kroner oppført som innskuddsbeløp.

I januar i år flyttet mannen ut av leiligheten, og ville ha depositumet tilbakebetalt. Men de ansatte klarte ikke å finne pengene på kontoen, og antok at det var en enkel, teknisk feil. Saken ble sendt videre til DNBs reklamasjonsservice, og etter mye frem og tilbake fikk den tidligere leieboeren sjokkbrevet:

"Ifølge våre opplysninger har det aldri vært satt inn noe beløp på kontoen. (...) Dersom det ikke fremlegges nye opplysninger/dokumentasjon anser vi saken for avsluttet".

IKKE BEVIS NOK: At mannen skrev under denne kontrakten, hvor en depositumskonto med 9.382 kroner skulle åpnes, er ikke nødvendigvis godt nok bevis for DNB. Vis mer


DinSide får bekreftet at heller ikke utleier visste at depositumskontoen hadde stått tom de siste seks årene.

Les også: Depositum, garantier og oppsigelsestider – dette må du huske når du leier bolig

Fikk ikke rentene

– Ingenting du sier blir trodd, ingen vil undersøke hva som faktisk har skjedd og slik bruker du seks måneder på å bevise noe som kunne vært unngått om de bankansatte hadde gjort jobben sin riktig, eller hørt ett minutt på min historie, sier mannen, som vi velger å holde anonym, til DinSide.

Men han nektet å gi seg, skrev en ny klage, sendte den dokumentasjonen han hadde og fikk etter noen uker et nytt svar:

"Vi har kommet til at forespurt beløp skal refunderes til deg".

Et halvt år etter han først spurte, har 48-åringen derfor fått tilbake pengene han skal ha betalt. Men han skulle fått enda mer: Rentene fra depositumskontoen, slik man har krav på.

– Dette virker lite seriøst, mener mannen, som nå har sendt enda en klage til DNB, foreløpig uten svar.

Flere opplever dette: Arne Haraldstad måtte krangle til seg renter fra depositumskontoen

Innrømmer mulig tabbe

Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB forteller at alt tyder på at det aldri var noen penger på mannens depositumskonto, og at den derfor har vært inaktiv. Hadde den vært aktiv, hadde mannen blant annet fått jevnlige årsoppgjør.

ORDNET OPP, NESTEN: Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB bekrefter at de har gitt pengene tilbake, men uten renter. Foto: DNB Vis mer


Men spørsmålet er uansett hvordan man kan opprette en tom depositumskonto, uten at hverken utleier eller leieboer får beskjed om hva som har skjedd før det er for sent.

– DNB har muligens gjort en saksbehandlingsfeil i opprettelsen av depositumskontoen, der vi ikke har kontrollert at innskuddet faktisk har kommet inn på konto. Jeg kan ikke kommentere detaljer i denne spesifikke saken, men kan si at vi har strukket oss langt for å ordne opp i saken, sier Dalsbø til DinSide.

DNB vs. Skandiabanken – hvilken er best?

"Ikke tenkt tanken"

– Ved å betale mannen har dere på mange måter også valgt å tro på han. Så hvorfor gir dere han ikke rentene også?

– Beslutningen er gjort av reklamasjonsavdelingen. Slik det kan se ut har de her kun forholdt seg til kravet hans på innskuddsbeløpet, og ikke tenkt tanken på at kunden i tillegg ville ha renter, svarer Dalsbø, til tross for at mannen eksplisitt nevnte rentene i en av sine klager til banken.

– Nå har han altså spurt om renter nok en gang. Vil dere gi han det?

– Det kan jeg ikke svare på. Hvis kunden klager inn saken til oss på nytt vil den få en ny helhetlig vurdering basert på de opplysninger som foreligger.

IKKE BEVIS NOK: Her viser en bankutskrift at mannen tok ut 11.000 kroner samme dag som kontrakten ble underskrevet. Dette var ikke nok bevis for DNB i første omgang, og viser at kontanter er lite egnet for større transaksjoner. Vis mer


Her gikk det feil

Ifølge 48-åringen krevde banken at depositumet ble betalt kontant, noe han syntes hørtes rart ut. Dalsbø mener det må ha vært kommunikasjonsproblemer mellom kunden og banken, og at DNB aldri ville krevd noe slikt, men uansett: Depositumet skal ha blitt betalt kontant.

Jared Elgvin krasjet med drosje – og så startet forsikringskrangelen med DNB

For å bevise at pengene faktisk ble betalt, har han derfor bare en utskrift fra bankkortet hans som viser at en stor sum penger ble tatt ut samme dag som depositumskontrakten ble underskrevet. Banken har valgt å tro på mannens påstand om at disse pengene skulle bli brukt til å betale depositumet, selv om ingen vet hva som har skjedd med dem. Selve kontrakten om opprettelse av kontoen var ikke nødvendigvis bevis nok.

Hvor ofte bruker du kontant?

(Avsluttet)
Sjeldent(46%) 493
Av og til(21%) 222
Ofte(16%) 172
Aldri!(12%) 125
Alltid!(6%) 63
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Normalt blir konto opprettet samtidig med innbetalingen. Men det er også viktig å påpeke at en kunde har et ansvar for å ta vare på dokumentasjon som viser at betalingen har funnet sted, spesielt når denne skjer over disk i kontanter, sier Dalsbø i DNB.

Ikke betalt kontant

Moralen er derfor klar: Ikke betal med kontanter. Spesielt ikke store beløp som et depositum.

Hvor pengene i vårt eksempel ble av vet ingen, fordi kontanter ikke lar seg spore. Hadde leietakeren overført pengene elektronisk, hadde denne saken vært langt enklere for banken å forholde seg til. Da kunne leieboeren nemlig dokumentert at pengene faktisk ble betalt til banken, ikke bare at de ble tatt ut av en minibank.

Dette gjelder selvfølgelig også helt andre betalinger, som varekjøp. Vi har for eksempel tidligere fortalt hvordan en utskrift av kortbruken din kan brukes som kvittering.

Les også: Kontoutskrift kan brukes som kvittering – disse butikkene vil ikke krangle