Alle disse bildene er hentet fra bankenes Facebook-sider og fra e-poster bankene har sendt til kundene sine. Foto: Tuva Moflag
Alle disse bildene er hentet fra bankenes Facebook-sider og fra e-poster bankene har sendt til kundene sine. Foto: Tuva MoflagVis mer

Banken er den nye «partyfikseren»

Tilbyr konserter og selvforsvar, men er det ikke BANK kundene vil ha?

Du har sikkert fått med deg DNBs slagord Bank fra A til Å. Noe som hadde vært godt nytt for kundene, hvis det faktisk var bankhåndverket som sto i fokus.

Tidligere i vinter inviterte DNB til arrangementet «Åpen Bakke». 100.000 personer fikk gratis inngang i alpinbakker landet rundt. S for Stemningsrapport, N for Norefjell! Og Å for Åpen Bakke, skriver banken på sine Facebook-sider.

Sikkert en flott opplevelse for mange. Men er det dette som er bank? Det kan virke som at bankene utvikler seg mer og mer til å bli en markedsføringskanal. Og her er DNB langt fra alene.

Pass opp: Slik tapper de nettbanken din

– Jeg vil heller at banken jobber for å gi meg bedre betingelser, sier Øyvind Paulsen om invitasjonen fra Danske Bank. Vis mer


En kollega i DinSide fikk forleden dag invitasjon til løpe- eller sykkeltrening fra Danske Bank. Det er en klar sammenheng mellom en sunn livsstil og en sunn og god økonomi, hevder Danske Bank i den samme invitasjonen.

Kanskje vi i DinSide Økonomi skulle skrive mer om kosthold og trening, i stedet for å fokusere på praktiske og anvendbare økonomitips? Nei, det er vel bedre å holde seg til vi er gode på. Og faktisk levere på det leserne forventer av oss.

Jeg forventer at banken gir meg gode råd og konkurransedyktige betingelser. Jeg forventer derimot ikke at banken skal ordne konsertbilletter eller gratis inngang i alpinbakken. Eller enda verre, at banken bruker massevis av penger på slike gimmicker som jeg overhode ikke er interessert i. DNB vil jo ha med kundene på spleiselag, men jeg håper ikke rentene jeg betaler går med til å spleise på dette.

En annen kollega i DinSide har også fått invitasjon til et arrangement i regi av banken. Denne gangen er det DNB som inviterer til seminaret Kvinner og Trygghet - Sikkerhet fra A - Å. Her kan deltagerne lære om både selvforsvar og økonomisk trygghet. Og kollega Ole Petter er velkommen selv om han er mann. Gjerne sammen med venninne. S for selvforsvar. Er det dette som er bank?

En venninne fortalte meg om et nylig møte med en rådgiver i DNB. Paret ønsket en gjennomgang av økonomien, og råd om blant annet pensjonssparing. Rådgiveren foreslår da å spare på høyrentekonto. S for superspar, med tre prosent rente. Det foreslår rådgiveren til tross for at paret har rammelån, til 3,9 prosent rente.

Tuva Moflag er økonomiekspert i DinSide. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Dette er intet annet enn dårlige råd fra landets største bank. Har du lån er det nemlig ingen grunn til å ha for mye stående på sparekontoen. Det går også på tvers av hva bankens egne eksperter foreslår i media om pensjonssparing.

– Har du lang sparehorisont, kan du godt ta litt risiko, har DNBs forbrukerøkonom Silje Sandmæl ved flere anledninger uttalt i media. Og det er jo det rådet paret i 30-årene burde fått fra rådgiveren i sin lokale DNB-filial. Kanskje det er på tide at DNB sender sine egen rådgivere på kurs – i stedet for å lære kundene om selvforsvar.

Det nevnte paret har for øvrig denne uken avsluttet kundeforholdet til DNB. Ikke fordi DNB er en dårlig «partyfikser», men fordi dårlige spareråd og økte renter ikke gjør DNB til en god bank. B for bank altså.

Pensjonstipset du bør lese: Slik unngår du en økonomisk felle