Bær og nøtter holder huden ung

Sunn mat kan gjøre mye for å holde huden ung. Her er 8 nyttige bær, nøtter og grønne matvarer som kan motvirke aldring.

BLÅBÆR
Hvorfor: Inneholder kraftige antioksidanter som motvirker frie radikaler, som skader cellene.
Hvordan: Strø en håndfull blåbær over frokostblandingen eller grøten - eller bland dem med lettyoghurt.

PAPRIKA
Hvorfor: Gul, rød og oransj paprika inneholder mye antioksidanter som c-vitamin og betakaroten.
Hvordan: Kutt paprikaen i skiver og ha den i wok’en.

SOLSIKKEFRØ
Hvorfor: Inneholder, som mange andre frø, mye E-vitaminer. De samarbeider med C-vitaminene om å motvirke frie radikaler.
Hvordan: Strø dem over salaten eller spis dem som snacks.

SPINAT
Hvorfor: Inneholder mye av antioksidanten lutein, som går for å være bra for huden, og jern.
Hvordan: Ha spinat i salaten.

MELON
Hvorfor: Inneholder mye C-vitaminer og betakaroten - og mye vann, som er bra for huden.
Hvordan: Snacks. Ta en båt nå og da.

AVOKADO
Hvorfor: Inneholder enumettede fettsyrer, som er sunt av flere årsaker. Olje fra avokado gjør huden mykere.
Hvordan: Ha avokadobiter i salaten, eller fyll en halv avokado med reker til lunsj.

JORDBÆR
Hvorfor: Inneholder spesielt mye C-vitaminer, som styrker blodkar, bindevev og cellevegger.
Hvordan: I frokostblanding, på brødskiva, men fløte, på vafler.

NØTTER
Hvorfor: Inneholder nyttig fett, vitaminer og mineraler. De fleste nøtter inneholder antioksidanter som motvirker aldring.
Hvordan: Ta en håndfull nøtter som snacks.

 

Mozon.no, 16.11.2004